عنوان | معرفی نظام آموزشی جامع نگر به منظور رشد علمی زنان مبتنی بر آموزههای اسلام |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - دانشگاه امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 24 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 114-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزههای اسلامی رشد علمی زنان نظام آموزشی جنسیتی نظام آموزشی جامع نگر |
چکیده |
این سؤال اساسی مطرح می شود که اگر نظام آموزشی منحصرا جنسیتی (سنت گرا) و نظام آموزشی آندروژنی (تجدد گرا) هر دو مردود است، نظام آموزشی جامعنگر و مطلوبی که مطابق با ساختار اسلامی ایرانی کشور ما باشد و موجبات دستیابی به پیشرفت را برای زنان جامعه فراهم آورد، چگونه نظامی خواهد بود؛ لذا به منظور ایجاد فهمی عمیق و جامع از نظریات متفاوت در زمینه رشد علمی زنان و دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پس از جمعآوری تعدادی از آثار و منابعِ نظریهپردازان در این حوزه به تحلیل مضمون این آثار پرداخته شده است. در این روش، ابتدا قسمتهایی از متون منتخب، که از زوایای گوناگون به رشد علمی زنان پرداخته است، استخراج شد؛ سپس، عبارتی که نماینده مفهوم آن قسمتها باشد با عنوان شناسه اولیه، شناسه گذاری شد. در ادامه شناسه هاي انبوه اوليه در قالبها و عناوين کلي به صورت شناسه گذاري ثانويه قرار گرفت و تلخيص گردید؛ پس از پایان این مرحله، شناسهگذاری های ثانویه در قالبها و عناوینی بمراتب کلیتر به صورت شناسه گذاری نهایی قرار گرفت. بر پایه شناسه بندی های نهایی در مییابیم که دیدگاه اسلام بر یکسان بودن ارزش زنان با مردان با وجود داشتن حقوق و تکالیف مشابه و متفاوت در پیشگاه الهی مبتنی است. اصل وجود دو بعدِ انسانی و جنسیتی در همه افراد، موجب میشود تا بر همین پایه، اولا در ابعاد انسانی و مشترک زنان و مردان، علوم و دروس ِمشترکی بین دو جنس آموخته شود و ثانیا در بعد جنسیتی مخصوص به هر جنس نیز، علوم و دروس ِهر جنس به تفکیک به هر گروه جنسی آموخته شود. هم چنین در بعد جنسیتی باید توجه کرد که این تفاوتها باید مکمل یکدیگر باشد و نهاد واحدی باید برای برنامهریزی و تعیین وظایف و حقوق جنسیتی دو جنس وجود داشته باشد. |
کد مقاله | 25626 |
تعداد بازدید | 288 |
|