عنوان | بررسی عوامل مؤثر بر بصری شدن هویت در ميان زنان جوان شهر اردبیل |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران (مصوب دانشگاه آزاد) سال 13 شماره 2 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 73-54 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شبکههای اجتماعی اردبیل تصور از خود هویت جهانی زنان جوان گرایش به مد هویت بصری |
چکیده |
ماهیت هویت یکی ازمسایل مهم و چالش برانگیز است که مورد توجه بسیاری ازپژوهشگران قرار گرفته است. در این میان هویت بصری یعنی تصویر سازی و نمایش دادن است. که به پدیده گستردهای میان زنان تبدیل شده است که بررسی فضای حاکم بر هویت زنانه، میتواند بازنمایی واقعیتی از وضعیت هویتی و میزان تغییر شکل یافته هویتی بخشی از زنان نشان دهد. تحقیق حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با بصری شدن هویت زنان اردبیل انجام شد. متغیرهای تصور از خود، تعلق به هویت جهانی، ترویج مد-مدگرایی و ارزش های زنان در جامعه متغیرهای مستقل می باشند. متغیری که به عنوان مسأله اصلی تحقیق در نظر گرفته شده بود نیز هویت بصری زنان است. جامعه آماری شامل زنان 14 الی 42 ساله شهر اردبیل است که طبق فرمول کوکران 598 خانوار به روش تصادفی سیستماتیکی انتخاب شده است. روش تحقیق حاضر پیمایش از نوع همبستگی و گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. عمده ترین نتایج به دست آمده به شرح زیر می باشد. بخش ساختاری مدل حاکی از آن است که به ترتیب از بیشترین به کمترین در تبیین مقدار واریانس متغیر هویت بصری؛ متغیرهای مهارت شناختی به فناوری با (121/2)، تعلق به هویت جهانی با (890/1)، تصور از خود با (792/1)، ارزش های زنان با (959/0)، مصرف رسانه ای با (705/0)، مدگرایی با (651/0) و پایگاه اجتماعی-اقتصادی با (567/0) نقش داشته اند. |
کد مقاله | 25600 |
تعداد بازدید | 329 |
|