• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی دیدگاه زنان و مردان تک فرزند شهرستان اهواز درباره فرزندآوری: یک پژوهش کیفی
تعداد صفحات 14
نویسنده قدرت الله شاکری نژاد - مریم ساکی - سعیده حاجی نجف - فرزانه جاروندی
مشخصات نشریه دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 15 شماره 5 پیاپی 59
تاریخ انتشار آذر و دی - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 94-81
زبان فارسی
کلید واژه فرزندآوری  خوزستان  دیدگاه زنان  دیدگاه‌های زنان متأهل  دیدگاه مردان متأهل  مطالعه کیفی  کاهش باروری  گرایش به فرزندآوری  خانواده‌‌های تک فرزند  تک‌ فرزندی  اهواز (شهرستان)  
چکیده در سال های اخیر، تحولات جمعیت شناختی چشمگیری در دنیا رخ داده است. یکی از مهم ترین این تغییرات، کاهش بی سابقه باروری در تمام مناطق دنیا بوده است. به موازات این تحولات، جمهوری اسلامی ایران نیز تغییرات گسترده ای را تجربه کرده، به طوریکه طی سه دهه گذشته، میزان باروری در ایران به طرز حیرت انگیزی کاهش یافته است. هدف از مطالعه حاضر تفسیر دیدگاه زنان و مردان تک فرزند خوزستانی درباره فرزندآوری بود تابه این پرسش اصلی که کدامیک از عوامل، تاثیرگذار بر امر گرایش به فرزندآوری در استان خوزستان است، پاسخ مناسب دهد. روش: مشارکت کنندگان در این مطالعه شامل 35 نفر از جمعیت زنان و مردان در محدوده سنی 45-15 سال بودند که بطور هدفمند از مراکز بهداشت و درمان شرق و غرب اهواز در سال 94-1393 انتخاب شده بودند. داده های بدست آمده به روش تجزیه و تحلیل محتوا (Thematic Analysis ) تحلیل شد. یافته ها :دو طبقه عمده شامل مولفه هایی که باعث سوق دادن زوجین به فرزندآوری (قومیت، عزت نفس والدین، احساس مثمر ثمر بودن) و مولفه هایی که مانع سوق دادن زوجین به فرزندآوری (اقتصاد، شغل والدین، وظیفه و بیماری والدین) می شوند ارایه گردید. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ، تجربیات زوجین از فرزندآوری بود. تقویت عواملی که باعث سوق دادن زوجین به فرزندآوری و همچنین از بین بردن عواملی که مانع فرزندآوری می شوند پایه ای برای آموزش و راهکاری مناسب بمنظور قدم برداشتن در راستای سیاستهای جدید جمعیتی کشور و ترغیب زوجین به فرزندآوری بودند.

کد مقاله 25588
تعداد بازدید 394

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397