| عنوان | تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول در مورد ترویج و تعمیق فرهنگ حجاب بر اساس اهداف سند تحول بنیادین |
| تعداد صفحات | 16 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه سال 7 شماره 3 پیاپی 27 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 208-193 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | ترویج حجاب کتابهای درسی فرهنگ حجاب و عفاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحلیل محتوا کتاب درسی تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه |
| چکیده |
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتب درسی تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول در مورد ترویج و تعمیق فرهنگ حجاب بر اساس اهداف سند تحول بنیادین انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب درسی تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، نمونه و جامعه آماری یکسان بودند. برای گردآوری داده ها از سیاهه تحلیل محتوای حجاب و عفاف بر اساس سند تحول بنیادین استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. واحد تحلیل، جملههای موجود در کتاب درسی بود. بمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از محاسبه فروانی و درصد استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که در کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مقدار 25/1 درصد به اقناع فکری برای پذیرش قلبی و درونی حجاب؛ 49/0 درصد به ارایه الگوی لباس و پوشش مناسب در راستای تقویت مراتب اسلامی؛ 21/0 درصد به ارایه خدمات جسمی و روحی توجه شده است و جلب مشارکت سازنده خانواده در اشاعه حیا و عفاف مورد غفلت قرار گرفته است. همچنین، در کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هشتم به هیچکدام از این ابعاد توجه نشده است. |
| کد مقاله | 25586 |
| تعداد بازدید | 533 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...