عنوان | رابطه جهانی شدن فرهنگی و ارزشهای ازدواج در بین ساکنان شهر شیراز |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 7 شماره 3 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 134-115 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جهانی شدن شیراز ارزشهای ازدواج جهانی شدن فرهنگی اقدام به ازدواج |
چکیده |
هدف از این پژوهش، مطالعه رابطه میان جهانی شدن فرهنگی و ارزشهای ازدواج است. این پژوهش با رویکردی کمی و با روش پیمایشی انجام گرفته است. پرسش نامه پژوهش از نوع محقق ساخته و برای سنجش اعتبار پایایی و اعتبار آن به ترتیب از آلفای کرونباخ و اعتبار محتوا استفاده شده است. دادههای مورد مطالعه مربوط به 648 نفر از ساکنان شهر شیراز در سنین 18 تا 45 سال بوده که با شیوه نمونهگیری طبقه ای سهمیه ای انتخاب شدهاند. این مطالعه دو مدل را مورد آزمون قرار داده است. یک مدل به بررسی مولفه های جهانی شدن فرهنگی بر ارزش های پرداخته است و مدل دوم، رابطه این مولفه ها را با عمل به ازدواج بررسی کرده است. یافتههای پژوهش ضمن تأیید تاثیر جهانی شدن بر ارزشهای ازدواج در بین پاسخگویان، بیانگر آن است که مولفههای جهانی شدن فرهنگی، مولفه های بازاندیشی و فناوریهای نوین ارتباطی و داده ای بیش ترین تاثیر را بر ارزش های ازدواج و بویژه بُعد نگرش به ازدواج، داشته است، اما رسانههای جمعی داخلی تاثیری مستقیم در این ارتباط نداشتهاند. افزون بر این، نتایج بررسی نشان میدهند که مولفههای جهانی شدن (بازاندیشی و فناوریهای نوین ارتباطی و داده ای) بر ارزشهای ازدواج تاثیر منفی داشتهاند. در کل مدل نخست 19 درصد از تغییرات ارزش های ازدواج را تبیین کرده است. هم چنین، مدل دوم قادر به تبیین 14 درصد از تغییرات متغیر عمل به ازدواج بوده است. |
کد مقاله | 25582 |
تعداد بازدید | 214 |
|