• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش تمییزی تاب‌آوری روان‌شناختی و سبک‌های مقابله‌ای هیجان‌مدار و مسئله‌مدار در پیش بینی پروفایل آشفتگی روان‌شناختی دانشجویان و مقایسه آن بر اساس جنسیت
تعداد صفحات 18
نویسنده اسماعیل سلیمانی - کریم بابایی نادینلویی - اکبر عطادخت
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سال 6 شماره 2 پیاپی 19
تاریخ انتشار تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 250-233
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  افسردگی  استرس  اضطراب  آشفتگی روانی  راهبردهای مقابله‌ای  دانشجو  سبک مقابله هیجان‌ مدار  شیوه مقابله اجتناب‌مدار  سبک مقابله مسئله‌مدار  تاب‌آوری  تاب‌آوری روان‌شناختی  
چکیده بررسی نقش تمییزی سبکهای مقابله‌ای و تاب‌آوری روان‌شناختی در پیش‌بینی پروفایل آشفتگی روان‌شناختی در دانشجویان. روش: روش پژوهش، از نوع همبستگی و علّی مقایسه‌ای و جامعۀ آماری آن، دانشجویان غیر بومی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از این جامعه، 200 دانشجوی ساکن خوابگاه های دانشگاه ارومیه به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامۀ پروفایل آشفتگی روان‌شناختی، مقیاس تاب‌آوری و پرسشنامۀ سبکهای مقابلۀ اندلر و پارکر استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیّره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بین تاب‌آوری و پروفایل آشفتگی روان‌شناختی همبستگی منفی؛ بین پروفایل آشفتگی روان‌شناختی و سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار و اجتنابی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و متغیّرهای سبکهای مقابله‌ای (هیجان‌مدار)، تاب‌آوری و جنسیت به خوبی توانستند پروفایل آشفتگی روان‌شناختی را پیش‌بینی کنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیّره نشان داد که میزان مؤلفه‌های پروفایل آشفتگی روان‌شناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) در دانشجویان دختر و پسر به طور آماری متفاوت است. نتیجه‌گیری: با بهبود سبکهای مقابله‌ای و افزایش سطح تاب‌آوری دانشجویان، میزان افسردگی، اضطراب و استرس کاهش می‌یابد.

کد مقاله 25545
تعداد بازدید 264

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397