عنوان
|
رابطه بین پیوند والدینی و اضطراب امتحان با نقش میانجی گری کمال گرایی در دانشجویان |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
بهناز بهزادی - فرحناز کیان ارثی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده سال 7 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
52-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجو کمال گرایی پیوند والدینی اضطراب امتحان تحلیل مسیر
|
چکیده
|
پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای کمال گرایی در رابطه بین پیوند والدینی و اضطراب امتحان دانشجویان میباشد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور از بین 586 نفر، 207 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضا به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله- ای و با استفاده از جدول مورگان، به وسیله پرسش نامههای پیوند والدینی پارکر و کمالگرایی، اضطراب امتحان مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های حاصل به وسیله تحلیل مسیر مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج از نقش واسطه گری کمال گرایی حمایت کرد. الگوها برای هریک از متغیرهای پیشبین برای پیش بینی متغیر ملاک از طریق متغیر رابط، متفاوت بود. یافته ها نشان داد رابطه صمیمانه پدر و مادر با واسطه- گری نگرانی در مورد اشتباهات و تردید نسبت به اعمال بر روی اضطراب امتحان اثر غیرمستقیم و منفی دارد. از طرفی تلاش برای وابستگی پدر اثری غیرمستقیم و مثبت از طریق واسطه گری نگرانی در مورد اشتباهات بر روی اضطراب امتحان دارد. همچنین بی توجهی پدر و مادر اثر غیرمستقیم و منفی که با واسطه گری نگرانی در مورد اشتباهات و تردید نسبت به اعمال بر روی اضطراب امتحان داشته و تشویق به استقلال پدر با واسطه گری تردید نسبت به اعمال در فرزندان اثری غیرمستقیم و منفی داشته است. نتایج حاکی از آن است که در بسیاری از روابط والد-فرزندی نه تنها پدر نقش تأثیرگذاری در آینده فرزندان خواهد گذاشت، بلکه گاهی اوقات عملکرد مهمتری در مقایسه با مادر دارد.
|
لینک دریافت مقاله
|
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1135329
|