عنوان | نگاهی به نقش جنسیت نویسنده در ارائه جزئیات در داستان، بر اساس دستور نقشگرا |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه جستارهای زبانی (پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی سابق) - دانشگاه تربیت مدرس - علمی پژوهشی شماره 6 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 370-343 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت داستان نویسندگان زن سیمین دانشور سبکشناسی دستور نقشگرای نظاممند مایکل هلیدی فرانقش اندیشگانی افزودههای حاشیهای نویسندگان مرد تیله شکسته (داستان) همانطور که بود (داستان) جعفر مدرس صادقی |
چکیده |
مقالهی حاضرتلاشی برای تعیین بسامد و نقش جزئیات، با رویکردی مقابلهای بین نویسندگان زن و مرد، در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند است. دو داستان تیله-شکسته نوشته سیمین دانشور (1380) و داستان همانطورکه بود نوشته جعفرمدرس صادقی ( 1385) دادههای پژوهش حاضر هستند که بر اساس مفاهیم مطرح در فرانقش اندیشگانی و نظام گذرایی بررسی شدهاند. از آنجا که ارائه اطلاعات جزیی در دستور نقشگرا در قالب افزوده های حاشیه ای در متن بازنمایی می شود، ابتدا افزوده های حاشیهای موجود در هر دو داستان استخراج و با توجه به اصول دستور نقشگرا و بافت زبانی طبقهبندی شده است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها مشخص شد که دانشور نسبت به مدرس صادقی از افزودههای کمتری استفاده کرده است ولی تنوع افزودههای به کار رفته در آثار او، بیشتر است. در هر دو داستان تعداد افزودههای مربوط به مکان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. در اثر نویسندهی مرد هیچ افزودهای مربوط به منبع و ظاهر به چشم نمیخورد؛ در حالی که نویسندهی زن، این افزودهها را به کار گرفته است. دانشور تمام آنها را به صورت نقل قول بیان میکند؛ بدین صورت که وی در روایت داستان از دهان شخصیت اول، در هر موقعیتی به خوبی حرفهای دیگران را به خاطر می-آورد. به نظر می رسد بررسی متون ادبی از این منظر زوایای جدیدی از این آثار را در ادبیات داستانی، نقد ادبی و سبک شناسی آشکار می کند. معرفی این مقوله و کاربست آن در سبکشناسی داستان از دیگر اهداف جستار حاضر است. |
کد مقاله | 25472 |
تعداد بازدید | 311 |
|