• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط خشونت دوران بارداری با تولد نوزاد کم وزن: یک مطالعه فراتحلیل
تعداد صفحات 13
نویسنده آرزو کریمی - سلمان دلیری - کوروش سایه میری
مشخصات نشریه فصلنامه حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 228-216
زبان فارسی
کلید واژه خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  همسرآزاری در دوران بارداری  کم وزنی هنگام تولد  فراتحلیل  نوزادان کم وزن  
چکیده زمينه و هدف: وزن هنگام تولد يكي از مهم ترين شاخص هاي ارزيابي وضعيت بهداشتي جامعه مي باشد. خشونت در دوران بارداري، هم مادر و هم جنين را تحت تاثير قرار مي دهد و منجر به عواقب غيرقابل جبراني مي شود. مطالعه حاضر با هدف تعيين ارتباط خشونت فيزيكي، جنسي و رواني در دوران بارداري با تولد نوزاد كم وزن در جهان، به صورت فراتحليل انجام يافته است.
روش بررسي: مطالعه حاضر يك مطالعه فراتحليل است كه در مورد مقالات فارسي و انگليسي زبان منتشر شده از ابتداي سال 1995 تا پايان سال 2015 انجام يافته است. مقالات ياد شده با جستجو در بانك­هاي اطلاعاتي Scopus، Medline، EMBASE، Pubmed، Web of Science، SID، Medlib، Magiran، Irandoc، Science Direct، Google scholar با استفاده از واژگان كليدي خشونت دوران بارداري، كم وزني بدو تولد، خشونت جسمي، جنسي و رواني و تركيبات آن ها استخراج شدند. نتايج مطالعات با استفاده از مدل اثرات تصادفي در فراتحليل با هم تركيب شدند. ناهمگني مطالعات با استفاده از شاخص I2 و متارگرسيون ارزيابي و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار STATA v.11.2 و SPSS v.16 انجام يافت.
يافته ها: از تعداد 254 مقاله يافت شده، 16 مقاله مرتبط، با تعداد نمونه 117287 نفر وارد مطالعه شد. نتايج فراتحليل نشان داد، خشونت فيزيكي، رواني و جنسي در دوران بارداري به ترتيب موجب افزايش 61/1:OR(28/2 -04/2: %95CI)، 26/1:OR (56/1-02/1: %95CI) و 26/1:OR (56/1-02/1: %95CI) برابر خطر تولد نوزاد كم وزن در مادران مواجهه يافته مي شود.
نتيجه گيري: براساس نتايج، خشونت فيزيكي، رواني و جنسي در دوران بارداري موجب افزايش تولد نوزاد كم وزن در مادران مواجهه يافته مي شود. لذا پيشنهاد مي گردد مسوولان ذيربط با اجراي برنامه هاي آموزشي و مداخله اي، غربالگري مادران و انجام مشاوره توسط پزشكان و كاركنان آموزش ديده، قبل و طي بارداري نسبت به شناسايي مادران در معرض خطر و كنترل مواجهه با خشونت در آن ها اقدام نمايند.

کد مقاله 25439
تعداد بازدید 209

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397