عنوان | اثربخشي آموزش رويكرد يكپارچه فلدمن بر افزايش ذهن آگاهي و كاهش تعارضات زناشویی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه روانشناسی خانواده شماره 2 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 92-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ذهن آگاهی تعارض زناشویی آموزش رویکرد یکپارچه فیلدمن |
چکیده |
از عوامل موثر در بروز تعارضات بين زوجين، موضوعات و محتويات افكار آنان است. به بيان ديگر، از آن جا كه هر يك از زوجين داراي افكار و الگوهاي ذهني خاص خود هستند، ممكن است در ارتباطات خود با يكديگر دچار تعارض شوند. پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش رويكرد يكپارچه فلدمن بر افزايش ذهن آگاهي و كاهش تعارضات زناشويي زوجين انجام شد. پژوهش حاضر، آزمايشي از نوع پيش آزمون- پس آزمون- پيگيري با گروه كنترل بود. تعداد ده زوج در اين پژوهش شركت كردند كه در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمايش طي 8 جلسه 120-90 دقيقه اي تحت مداخله با رويكرد يكپارچه فلدمن قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش پرسشنامه پنج عاملي ذهن آگاهي (FFMQ) و پرسشنامه تعارضات زناشويي (MCQ) بود كه در سه مرحله پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري، توسط دو گروه آزمايش و كنترل تكميل شد. يافته هاي به دست آمده از تحليل داده ها نشان داد كه بين ميانگين نمرات پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايش و كنترل تفاوت معنادار وجود دارد؛ به اين معنا كه آموزش الگوي يكپارچه فلدمن موجب افزايش ذهن آگاهي و كاهش تعارضات زناشويي زوجين شده است؛ و اين تاثير در طي زمان داراي ماندگاري است. با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر مي توان نتيجه گرفت الگوي الگوي يكپارچه فلدمن مي تواند به عنوان يكي از روش هاي مداخله مورد استفاده زوج درمانگران و درمانگران خانواده قرار گيرد. |
کد مقاله | 25419 |
تعداد بازدید | 363 |
|