عنوان | شیوه بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و امریکا |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 99-83 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رسانههای امریکا تبلیغات تجاری زن در تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون زنان در تبلیغات تلویزیونی تبلیغات تلویزیون ایران کلیشهسازی بازنمایی زن کلیشهسازی جنسیتی شبکههای تلویزیونی امریکا |
چکیده |
رسانه ها نهتنها بازتابدهندۀ واقعیتها بلکه شکل دهندۀ آناند و بر درک و شناخت ما از جهان پیرامون اثر میگذارند. به رغم آنکه زنان در دهه های اخیر در کنار نقشهای سنتی خود به فعالیت در عرصه های اجتماعی، که در گذشته مختص مردان تلقی میشد، روی آورده و جایگاه خود را در بسیاری از آنها تثبیت کرده اند، به نظر میرسد رسانه ها همچنان تصویری کلیشه ای از آنان ارائه داده و بیشتر بر نقشهای سنتی و ویژگیهای برساختۀ آنان تأکید دارند. در این مطالعه، به دنبال شناخت نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی ایران و مقایسۀ آن با نحوۀ بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی امریکا هستیم. ابتدا با مرور برخی تحقیقات انجامشده در مورد امریکا وضعیت زنان در این تبلیغات تشریح شده است. سپس مقوله های قابل مقایسه از این تحقیقات استخراج و در مطالعۀ مورد ایران بهکار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که تبلیغات بازرگانی این دو کشور در زمینۀ بازنمایی زنان تفاوت اندکی با یکدیگر دارند و اغلب شبیه به هم عمل میکنند و هر دو نقشها و ویژگیهایی کلیشه ای را به زنان نسبت میدهند. |
کد مقاله | 25324 |
تعداد بازدید | 242 |
|