عنوان | بازنمایی ماهیت قدرت در میان مدیران آموزشی زن: تدوین چارچوبی نظری |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 523-507 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مطالعات زنان مدیریت آموزشی مدیران زن توانمندسازی زنان مدیران مدارس روابط قدرت مدیران آموزشی زن |
چکیده |
پژوهش حاضر به دنبال واکاوی ماهیت قدرت و تدوین چارچوبی نظری در میان مدیران زن مدارس بود. پارادایم معرفتشناسی انتقادی با رویکرد کیفی و راهبرد نظریة دادهبنیاد مورد استفاده قرار گرفت. براساس نمونهگیری نظری و هدفمند، مصاحبة نیمهساختارمند با مدیران زن، مدیران مرد و همچنین مردانی که همسر شاغل داشتند، انجام شد. پس از پیاده کردن و کدگذاری سهمرحلهای متن مصاحبهها، تبعیض نهادی بهمنزلة هستة اصلی و مرکزی تحقیق شکل گرفت. زمینهها و شرایط علی و مداخلهگر عبارت بودند از: ساختارهای سیاسیـ قانونی، فرهنگی و ذهنی. همچنین، مسئولیتهای خانوادگی و اداری و بسترهای آموزشی و رسانهای بهمنزلة عوامل واسطهای در تقویت مردسالاری مورد نظر بودند. زنان برای مقابله با این وضعیت هژمونیک از یک طرف و توانمندسازی خود از طرف دیگر، نوعی امیدواری معرفتی را در فلسفة شخصی خود تقویت کرده بودند. |
کد مقاله | 25302 |
تعداد بازدید | 284 |
|