| عنوان | مقایسه شاخصهای ترسیمی آزمون ترسیم خانواده جنبشی در کودکان عادی و طلاق |
| تعداد صفحات | 9 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی سال 18 شماره 6 |
| تاریخ انتشار | آبان و آذر - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 337-329 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | آزمون ترسیم خانواده کودکان عادی فرزندان خانوادههای طلاق |
| چکیده |
مقدمه: روشهای فرافکن و از جمله آنها آزمونهای ترسیمی توجه بسیاری از روانشناسان و درمانگران را برای شناسایی اختلالات روانی کودکان به خود جلب کردهاند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه ی شاخصهای ترسیمی آزمون ترسیم خانواده ی جنبشی در کودکان عادی و طلاق انجام شد. روش کار: حجم نمونه ی این پژوهش توصیفی علی-مقایسهای شامل 60 دانشآموز پسر (30 فرزند طلاق و 30 فرزند عادی) در شهر بجنورد در فروردین و اردیبهشت 1394 بود. کودکان طلاق به صورت هدفمند و چندمرحلهای انتخاب شدند. با بررسی پرونده کودکان طلاق، مشارکت معلم و مدیر مدرسه، 30 کودک عادی به عنوان همتا به صورت تناظر یک به یک در مولفههای سن، جنس، پایه ی تحصیلی، تحصیلات والدین، موقعیت اجتماعی-اقتصادی والدین و محل زندگی انتخاب شدند. نقاشی کودکان توسط سه ارزیاب آموزشدیده و ناآگاه نسبت به عضویت گروهی آزمودنیها، طبق دستورالعمل نمرهگذاری آزمون، بررسی و نمره داده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مجذور خی دوطرفه با کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه ی 22 استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج آزمون، از 26 نشانه ی ترسیمی آزمون ترسیم خانواده ی جنبشی، فراوانی 16 نشانه بین دو گروه، معنیدار بود (05/0 > P). بقیه ی نشانهها دارای تفاوت معنیداری نبودند (05/0 < P). نتیجه گیری: با توجه به معنیداری تفاوت بین نشانههای مشکلات روانی (افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و روابط میانفردی اعضای خانواده) دو گروه در این آزمون و توان افتراقی بالای این آزمون در تشخیص مشکلات روانی بین کودکان عادی و طلاق، میتوان آن را در شناسایی و تشخیص مشکلات روانی کودکان در مدارس و کلینیکهای مشاوره به کار برد تا با شناسایی زودهنگام و درمان به موقع، بتوان از تاثیرات منفی بیشتر و مخرب آنها در آینده ی کودک جلوگیری نمود. |
| کد مقاله | 25292 |
| تعداد بازدید | 393 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...