عنوان
|
نیازسنجی کیفی بهداشت باروری در دوران نوجوانی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
مهسا شکور - نیکو یمانی - سهیلا احسانپور - شیوا علیزاده |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 8 |
تاریخ انتشار
|
آبان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
829-816 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بلوغ دختران نوجوان بهداشت باروری نیازهای آموزشی آموزش بهداشت باروری دختران ایرانی دوران نوجوانی نیازسنجی بهداشت بلوغ بهداشت باروری نوجوانان نیازسنجی آموزشی بهداشت باروری در ایران پسران نوجوان پسران ایرانی
|
چکیده
|
زمینه وهدف: یکی از دوره هایی که بهداشت باروری آن مطرح است بهداشت باروری دوره نوجوانی است. نوجوانی یکی از دوره های بسیار مهم زندگی است که با تغییرات مهم فیزیکی، روحی، روانی و اجتماعی همراه است. لذا هدف از این مطالعه نیازسنجی و شناسایی نیازهای نوجوانان در زمینه بهداشت باروری در ایران بعنوان اولین و اساسی ترین گام در برنامه ریزی ارائه خدمات بهداشتی بود. روش بررسی: این مطالعه کیفی و با روش تحلیل محتوا بود. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختارمند با دختران در دو گروه متمرکز 7 و 10 نفره و برای پسران از روش مصاحبه فردی با 10 نفر استفاده شد. تجزیه و تحلیل کیفی محتوا انجام شد. در مرحله اول بدون تجزیه و تحلیل اطلاعات فقط به پاسخها توجه شد سپس به شکل معنادار و کوتاه شده در آمد. سپس مفاهیم یکسان را یکی کرده و عنوان کلی گرفتند و در حیطه های بهداشتی مختلف و به عنوان مشکل بهداشتی و خواسته دسته بندی شد. یافته ها: دختران نوجوان مسائل و نیازهای متعددی در چهار دسته کلی داشتند: تجربه قاعدگی و بهداشت بلوغ، مسائل اجتماعی، جنسی و روحی و روانی. پسران نوجوان نیز به سه دسته نیاز تغییرات جسمانی و بهداشت بلوغ، روحی روانی و جنسی اشاره داشتند. نوجوانان در مورد تغییرات جسمانی به مسائلی همچون تغییرات جسمانی بلوغ، عدم آگاهی از علائم بلوغ کامل، عدم آگاهی از بهداشت دوران بلوغ و از مسائل مطرح شده در زمینه مسائل روحی روانی به احساس عدم درک از طرف خانواده، احساس افسردگی و در زمینه مسائل جنسی به تمایل به برقراری ارتباط با دختران، عدم آگاهی در مورد روابط و امثال آن را مطرح کردند. نتیجه گیری: آموزش مسائل بهداشت باروری به سه گروه والدین، مربیان و نوجوانان، با برنامه ریزی مدون در سنین حوالی بلوغ از اولویت ها و نیازهای مطرح شده توسط نوجوانان است.
|