عنوان
|
انگیزشهای نویافته تحولات هویتی زنان در آموزش عالی (مورد مطالعه: زنانی که همزمان نقش همسر، مادر، شاغل و دانشجو را ایفا میکنند) |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
مهری طیبینیا - جبار رحمانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
129-101 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اشتغال زنان آموزش عالی زنان هویت اجتماعی زنان تحصیلات زنان هویت اجتماعی هویت زنان تحولات هویتی انگیزههای زنان نظریه زمینهای فرایند انگیزش
|
چکیده
|
همزمان با تحولات مدرن و تجربۀ تجدد، شاهد دگرگونیهای متعددی در اشکال زندگی روزمره هستیم؛ تحولاتی که زنان نیز بهعنوان عاملانی با نقشهای جنسیتی متفاوت در جامعه تجربه خواهند کرد و به دگرگونی معناهای ذهنی و به تبع آن دگرگونی در نقشهای اجتماعی آنها میانجامد. تغییراتی در انگیزه و تمایلات زنان که بهمنظور تحقق خود و انتخاب مسیرهای جدید در راستای آرمانهای هویتی، آنها را به سمت بازاندیشی در هویت و تغییرات فردی و اجتماعی هدایت خواهد کرد. این مقاله با روش نظریۀ زمینهای به بررسی عملکرد و تجربۀ انگیزشی زنان از منظر خودشان و با منطق ذهنیت کنشگر فردی پرداخته و از طریق مصاحبه با زنانی که همزمان نقش همسر، مادر، شاغل و دانشجو را دارند، به ارائۀ یک تیپولوژی هویتی از زنان مورد مطالعه با تأکید بر فرایند انگیزشی آنها برای ورود به آموزش عالی میپردازد. یافته های پژوهش نشان میدهد شرایطی همچون تجربۀ تجدد و تغییرات نظام ارزشی حول محور زنان، ورود زنان به بازار کار، گسترش فضاهای آموزشی و سرمایههای اجتماعی نمادین در ملازمت با انگیزههای فردی و اجتماعی در زندگی روزمرۀ زنان منجر به ظهور انگیزشی نو در آنها شده و زنان طی این فرایند برای کاهش تنشهای حاصل از عدم تحقق انگیزهها و نیازهایشان، استراتژی تحصیل و اشتغال را بهعنوان راهبردهای تحقق اهداف خود برگزیدهاند که در این مقاله، بر راهبرد تحصیل تأکید شده است. در پایان، تحلیل حاضر به چهار دستهبندی انتزاعی از انگیزشهای نویافتة زنان مورد مطالعه رسیده که شامل 1) انتخاب تحصیل بهمثابه ابزار مبارزه و رقابت، 2) تحصیل بهعنوان طرحی مبهم، 3) تحصیل و اشتغال بهمنظورتحقق خود و ۴) تحصیل و اشتغال بهعنوان مسیری برای ارتقا، آیندهنگری و استقلال مالی است.
|