عنوان | رهاوردهای نظریه تمرکززدایی برای ایدئولوژیهای جنسیتی: مطالعه موردی افسانه لجباز |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات ادبیات کودک - دانشگاه شیراز با همكاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی - علمی پژوهشی سال 7 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 106-87 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همدلی ایدئولوژی جنسیتی افسانههای ایرانی افسانه لجباز تمرکززدایی شناخت عاطفه |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر مطالعهی رهاوردهای نظریهی تمرکززدایی (نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی) برای ایدئولوژیهای جنسیتی در افسانهی لجباز، از مجموعه قصههای صبحی است و از این رو به پرسشهای سهگانهی زیر پاسخ دهد:\r\n1- کارکرد(های) این مکانیزم شناختی برای ایدئولوژیهای جنسیتی چیست؟\r\n2- در پرتو فرآیند شناختی نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی، شناختعاطفه ی شخصیت برای دستیابی به هدف، با ایدئولوژیهای جنسیتی ، چگونه برهمکنشی دارند و و ویژگیهای جایگاه سوژی برآمده از این برهمکنشها چگونه است؟\r\n3- در پرتو این مکانیزم شناختی، همدلی خواننده با افسانه چگونه است؟\r\nاین پژوهش نشان داد، مکانیزم شناختی نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی، همزمان، منجر به القا و لغو ایدئولوژیها و خوانش انتقادی میشود. همچنین در پرتو این رویکرد، شناخت و عاطفه درهمتنیده و بهگونهای یگانه هستند و برهمکنش شناخت-عاطفه و ایدئولوژی به این صورت است که شناخت دقیق از مبانی انگیزشی زیربنایی ایدئولوژیهای جنسیتی، عاطفهی متناسب با موقیعت را فرامیخواند و تمرکززدایی توامان این دو در مقام یک کل، با تغییر در رفتار به دستکاری ایدئولوژی و در نتیجه دستیابی به هدف میانجامد و سرانجام در پرتو این فرآیند شناختی، خوانندهی ثابت و ازپیشتعیین شدهای وجود ندارد بلکه خوانندهای در نوسان و جاری ساخته میشود که در یک بازی پیوسته میان ساختن و ساختزداییِ همدلی با روایت در نوسان است. با به مرکزآوردن این نظریه، متن، نویسنده و خواننده یگانه میشوند و بدین شکل مبنای تازهای برای درک لذتبخشی متنهای ادبی کودک فراهم میآید. |
کد مقاله | 24964 |
تعداد بازدید | 266 |
|