• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارائه مدلی برای اعتیاد به خرید در میان زنان با استفاده از نظریه مفهوم‌سازی بنیادی
تعداد صفحات 22
نویسنده حسین معینی - سحر فتاحی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 6 شماره 1 پیاپی 20
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 142-121
زبان فارسی
کلید واژه رفتار مصرف کننده  رفتار خرید  اعتیاد به خرید  جنبه تاریک رفتار مصرف کننده  رفتارهای مصرف اعتیادی  فراخرید  تئوری مفهوم‌سازی بنیادی  
چکیده امروزه به‌طور فزاینده، خرید به‌عنوان یک فعالیت تفریحی و راه فراری از زندگی روزمره دیده می­شود و حتی برای برخی از خریداران، خرید می­تواند فراتر از تفریح و سرگرمی باشد و به اعتیاد و افراط تبدیل شود. مادی­گرایی فرهنگی و توسعه تکنیک­های جدید بازاریابی، پیامدهای بسیاری برای جوامع به ­همراه داشته است که یکی از آن­ها پدیده درحال رشد اعتیاد به خرید(خرید وسواسی) است که از رفتارهای انحرافی مصرف­ کننده محسوب می­شود. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای اعتیاد به خرید در میان زنان است و جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان خانم دانشگاه کاشان هستند که 41 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه­ گیری قضاوتی انتخاب شدند. داده ­ها از طریق مصاحبه گردآوری شده و تجزیه­ و­تحلیل با استفاده از نظریه مفهوم­ سازی بنیادی و نرم افزار N Vivo 10 انجام شده است. این پژوهش از نوع بنیادی است و از نظر هدف و دسته، در دسته پژوهش­های کیفی قرار می­گیرد. نتایج به دست آمده در پنج دسته شرایط محوری، علّی، زمینه ­ای، مداخله­ گر و راهبردی طبقه­ بندی و پیامدهای آن ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که این عوامل باعث بالا رفتن سطح استرس، ایجاد خلق و احساسات بد و همچنین احساس نیاز و عطش به خرید می­شود که در صورت نبود کنترل، به اعتیاد به خرید منجر می­شود و پیامدهایی را برای فرد و اطرافیانش دارد. بسیاری از متغیرهای یافته شده در این پژوهش، برای اولین بار ارائه شده ­اند و مدل ارائه شده نسبت به مدل­های پیشین از جزئیات بیشتری برخوردار است.

کد مقاله 24916
تعداد بازدید 249

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397