عنوان | ارائه مدلی برای اعتیاد به خرید در میان زنان با استفاده از نظریه مفهومسازی بنیادی |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 6 شماره 1 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 142-121 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار مصرف کننده رفتار خرید اعتیاد به خرید جنبه تاریک رفتار مصرف کننده رفتارهای مصرف اعتیادی فراخرید تئوری مفهومسازی بنیادی |
چکیده |
امروزه بهطور فزاینده، خرید بهعنوان یک فعالیت تفریحی و راه فراری از زندگی روزمره دیده میشود و حتی برای برخی از خریداران، خرید میتواند فراتر از تفریح و سرگرمی باشد و به اعتیاد و افراط تبدیل شود. مادیگرایی فرهنگی و توسعه تکنیکهای جدید بازاریابی، پیامدهای بسیاری برای جوامع به همراه داشته است که یکی از آنها پدیده درحال رشد اعتیاد به خرید(خرید وسواسی) است که از رفتارهای انحرافی مصرف کننده محسوب میشود. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای اعتیاد به خرید در میان زنان است و جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان خانم دانشگاه کاشان هستند که 41 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری قضاوتی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه گردآوری شده و تجزیه وتحلیل با استفاده از نظریه مفهوم سازی بنیادی و نرم افزار N Vivo 10 انجام شده است. این پژوهش از نوع بنیادی است و از نظر هدف و دسته، در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد. نتایج به دست آمده در پنج دسته شرایط محوری، علّی، زمینه ای، مداخله گر و راهبردی طبقه بندی و پیامدهای آن ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که این عوامل باعث بالا رفتن سطح استرس، ایجاد خلق و احساسات بد و همچنین احساس نیاز و عطش به خرید میشود که در صورت نبود کنترل، به اعتیاد به خرید منجر میشود و پیامدهایی را برای فرد و اطرافیانش دارد. بسیاری از متغیرهای یافته شده در این پژوهش، برای اولین بار ارائه شده اند و مدل ارائه شده نسبت به مدلهای پیشین از جزئیات بیشتری برخوردار است. |
کد مقاله | 24916 |
تعداد بازدید | 249 |
|