عنوان | بررسي نقش عملكرد خانواده در پيش بيني گرايش به مواد مخدر در دانشآموزان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه طب انتظامي - معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 196-187 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اعتیاد گرایش به اعتیاد عملکرد خانواده دانشآموزان پسر دبیرستانی |
چکیده |
مقدمه: اعتياد يكي از مهم ترين آسيب هاي اجتماعي است كه جامعه و به خصوص نسل جوان را به صورت جدي تهديد مي كند. به طوري كه سلامت فرد، خانواده و جامعه را به خطر مي اندازد و همچنين موجب انحطاط رواني و اخلاقي فردي مي شود. پژوهش حاضر باهدف بررسي نقش عملكرد خانواده در پيش بيني گرايش به مواد مخدر در دانش آموزان طراحي شد.\r\nمواد و روش ها: پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانش آموزان پسر دبيرستاني شهر كرج در سال 1393-1392 تشكيل مي دادند كه مشتمل بر 15000 دانش آموز بودند. بر اساس جدول كرجسي و مورگان تعداد اعضاي نمونه 375 نفر تعيين گرديد كه به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. گردآوري داده ها با استفاده از مقياس استعداد اعتياد ويد و همكاران (1992) (APS) و ابزار سنجش خانواده اپشتاين و همكاران (1983)(FAD) انجام شد. براي تجزيه وتحليل داده ها از روش هاي همبستگي پيرسون و رگرسيون گام به گام استفاده گرديد و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS نسخه 18 انجام شد.\r\nيافته ها: يافته ها نشان داد كه در خانواده 14/4 درصد افراد نمونه، سابقه اعتياد وجود دارد و در 85/6 درصد ديگر سابقه اعتياد وجود نداشته است. نتايج همبستگي نشان داد كه مولفه هاي حل مسئله و ابراز عواطف با گرايش به اعتياد رابطه منفي و معنادار دارند و مقادير آن ها به ترتيب 0/197 و 0/144 مي باشد (0/05 ≥ P ). همچنين رابطه مولفه نقش با گرايش به اعتياد معنادار نبود (0/05 ≤ P ) . نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نيز بيانگر اين بود كه مولفه هاي حل مسئله و ابراز عواطف با يكديگر 0/074 از تغييرات گرايش به اعتياد را تبيين مي كنند و اندازه تاثير هر يك از اين متغيرها در معادله رگرسيوني به ترتيب 0/324 و 0/225 مي باشد.\r\nنتيجه گيري: با توجه به اهميت نقش عملكرد خانواده در گرايش دانش آموزان به مواد مخدر نتايج پژوهش حاضر مي تواند در زمينه برنامه ريزي و اتخاذ سياست هاي مقتضي جهت ارائه برنامه هاي آموزشي به خانواده ها و دانش آموزان آن ها مفيد باشد. |
کد مقاله | 24909 |
تعداد بازدید | 424 |
|