عنوان | بررسي نقش كانال ماهوارهاي فارسي زبان در افزايش گرايش دانشجويان دختر به مدهاي آرايش و زيبايي (مورد مطالعه: دانشجويان دختر دانشگاه آزاد واحد علوم پزشكي تهران) |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر - مصوب دانشگاه آزاد سال 10 شماره 1 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 210-175 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آرایش دانشجویان دختر زیبایی مد ماهواره تهران دانشگاه آزاد اسلامی تبلیغات تجاری شبکههای ماهوارهای گرایش به مد شبکههای ماهوارهای فارسی زبان |
چکیده |
هدف اساسي تحقيق حاضر آن است اولاً ببيند وضعيت گرايش دانشجويان به ماهواره ها و پديده آرايش و زيبايي چگونه است و دوم آن كه اين وضعيت تا چه ميزان تحت تاثير برنامه هاي كانال هاي ماهواره اي فارسي زبان شكل گرفته است؟ به تعبير ديگر كانال هاي ماهواره اي فارسي زبان چه تاثيري در گرايش دانشجويان به مد، آرايش و زيبايي داشته اند؟ برخي اهداف ديگر عبارت است از: بررسي نقش نوع و شيوه استفاده از كانال ماهواره اي فارسي زبان و نقش آن در افزايش گرايش دانشجويان دختر به آرايش و زيبايي و نيز نقش برنامه هاي مد و لباس، شعر، آواز، مسابقات و نيز نقش برنامه هاي تبليغاتي – پيام هاي بازرگاني كانال ماهواره اي فارسي زبان در افزايش گرايش دانشجويان به آرايش و زيبايي. اگر چه كه برخي از نظريه پردازان (مانند وبلن) به طور مشخص به مبحث تاثيرات رسانه اي اشاره نكرده اند و در مقابل برخي ديگر (بودريار، گيدنز، فمينست ها و مكتب فرانكفورت) به شدت بر آن تاكيد داشته اند. چارچوب نظري اين تحقيق تلفيقي از اين نظريه ها و نظريه پردازان است. روش پژوهش در اين مقاله، توصيفي ـ تحليلي از نوع پيمايش بود، روش گردآوري داده ها، ميداني و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته مي باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران 100 نفر از دانشجوهاي دختر دانشگاه آزاد واحد علوم پزشكي تهران است. شدند. با مشورت از ده تن از اساتيد و كارشناسان فن، روايي و با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ ميزان اعتبار گويه هاي پرسش نامه مورد سنجش قرار گرفت. ضريب آلفاي كل ميزان 79/0 به دست آمد. يافته ها نشان از برخي تفاوت هاي معنادري ميان متغيرهاي جمعيت شناختي (يعني ميزان سن، ميزان تحصيلات والدين، شغل، در آمد ماهانه و تحصيلات آزمودني ها) با ميزان استفاده، نوع استفاده، شيوه استفاده از برنامه هاي مختلف ماهواره هاست. يافته دوم، حاكي است: بين تماشاي برنامه هاي تبليغاتي-پيام هاي بازرگاني كانال ماهواره اي فارسي و گرايش دانشجويان دختر به آرايش و زيبايي با شغل آزمودني رابطه معني دار وجود دارد . يافته سوم نشان داد كه بين برنامه هاي كانال ماهواره اي فارسي زبان مرتبط با مد و لباس، شعر، آواز و مسابقات و گرايش دانشجويان دختر به آرايش و زيبايي و هيچ يك از متغير ها تفاوت معني داري وجود ندارد. نتايج اين تحقيق به طور كلي نشان داد كه كانال هاي ماهواره اي فارسي زبان در ميان عوامل گوناگون اجنماعي و ارتباطي، پديده اي اثرگذار بر دختران دانشجو در گرايش به انواع مدها، و زيبايي هاست. |
کد مقاله | 24884 |
تعداد بازدید | 346 |
|