عنوان
|
سازوکارهای مؤثر بر مشارکت زنان روستایی در دورههای آموزشی ترویجی در شهرستان اصفهان |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
مهدی میردامادی - مصطفی تیموری - محمود تیموری - محمد ابراهیم مصطفایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش و برنامهریزی روستایی - دانشگاه فردوسی مشهد سال 5 شماره 2 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
13-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشارکت زنان زنان روستایی مشارکت زنان روستایی اصفهان دورههای آموزشی و ترویجی دورههای آموزشی
|
چکیده
|
هدف: هدف کلّی تحقیق حاضر، بررسی سازوکارهای مؤثّر بر مشارکت زنان روستایی در دوره¬های آموزشی ترویجی در شهرستان اصفهان است.\r\nروش: تحقیق حاضر به لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری تحقیق، زنان روستایی شهرستان اصفهان می¬باشند (۹۳۵۹۳ = N) که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری طبقه¬ای تعداد ۱۹۵ نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. داده¬های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ محقق¬ساخته، جمع¬آوری و با استفاده از آزمون¬های آماری نظیر ضریب همبستگی، آزمون T و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. \r\nیافته¬ها: نتایج تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان می¬دهد که، متغیّرهای سطح تحصیلات افراد مورد مطالعه، سطح تحصیلات شوهر، میزان همکاری با تشکّل¬های روستایی، نگرش نسبت به دوره¬های آموزشی، دیدگاه اهالی روستا نسبت به مشارکت زنان در برنامه¬های آموزشی، دیدگاه افراد در مورد کیفیت دوره¬های آموزشی قبلی، دیدگاه افراد در مورد مفیدبودن دوره¬های آموزشی قبلی و میزان ارتباط با جوامع شهری ارتباط معنی¬دار و مثبت با مشارکت زنان روستایی در دوره¬های آموزشی ترویجی داشته و متغیّرهای سن و تعداد فرزندان، ارتباط منفی معنی¬داری با مشارکت زنان روستایی در دوره¬های آموزشی ترویجی داشته است، همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان میدهد که از بین متغیّرهایی که وارد مدل رگرسیونی شدند، متغیّر دیدگاه اهالی روستا نسبت به مشارکت زنان در برنامه¬های آموزشی تأثیرگذارترین متغیّر میباشد.\r\nمحدودیتها: دسترسی به زنان روستایی و جمع¬آوری داده¬ها با توجه به سطح تحصیلات پایین پاسخگویان، از عمده¬ترین چالش تحقیق حاضر است.\r\nراهکارهای عملی: با توجه به یافته¬های تحقیق، برگزاری کلاسهای آموزشی؛ نظیر نهضت سوادآموزی، ایجاد شرایط محلّی مناسب از طریق اجرای برنامه¬های مناسب و مراقبت از فرزندان خردسال زنان در زمان اجرای برنامه¬های آموزشی، می¬تواند مشارکت زنان را افزایش دهد.\r\nاصالت و ارزش: تا کنون تحقیقات اندکی با این موضوع در این سطح از تحلیل عوامل و نیز بهکارگیری روش¬های آماری پیشرفته صورت گرفته است.
|