عنوان | كنكاش در عملكرد خانواده: مقايسه موقعيت فرهنگی اجتماعي، سبکهاي والدگري، انسجام و عملكرد خانواده، قابليتهاي درون فردي و بين فردي در دانشآموزان دختر و پسر |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی - انجمن پژوهشهای آموزشی ایران - علمی پژوهشی سال 9 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 195-179 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت دانشآموزان دختر هوش هیجانی عملکرد خانواده سبک والدگری انسجام خانواده موقعیت اجتماعی مهارتهای اجتماعی موقعیت فرهنگی دانشآموزان پسر قابلیتهای فردی قابلیتهای بین فردی |
چکیده |
پژوهش حاضر تفاوت بین دختران و پسران را در سبک های والدگری، موقعیت فرهنگی- اجتماعی، انسجام و گسستگی\r\nخانواده در راستای ارتقای قابلیت های درون فردی و بین فردی فرزندان در یک گروه از دانش آموزان مقطع متوسطه\r\nبررسی کرد. شرکت کنندگان 381 دانش آموزان شهر کرمانشاه در محدوده سني 14 تا 18 سال بودند، که به روش\r\nخوشه ای چند مرحله اي به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه عملكرد خانواده ( FFS برنارد ، 1985 ) و آزمون\r\nهوش هيجاني بار – آن ( 1980 ،Bar – on ) پاسخ دادند. نتایج نشان داد در خرده مقیاس های خانواده مستبد،\r\nگسستگی، بهم تنیدگی، بیانگری و همبستگی بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت ها در سه\r\nمورد نخست به نفع دختران و در دو مورد دوم به نفع پسران است. در مهارت های هوش هیجانی تفاوت بارزی بین نمرات\r\nدختران و پسران دیده نشد، اگر چه در ابراز وجود تفاوت اندکی در نمرات به نفع دختران دیده شد. به طور کلی؛ به نظر\r\nمی رسد تدارک برنامه هایی برای آموزش عملکرد مناسب به اعضای خانواده می تواند به بهبود هوش هیجانی و کیفیت\r\nزندگی آنان کمک خواهد کرد. |
کد مقاله | 24839 |
تعداد بازدید | 275 |
|