عنوان | تحليل جامعهشناختي بيماري ايدز و عوامل مؤثر بر آن با تأكيد بر نقش رسانههاي ارتباط جمعي |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال سال 12 شماره 2 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 149-131 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | میزان آگاهی پیشگیری از بیماری ایدز تأثیر رسانه تحلیل جامعهشناختی ایدز رسانههای جمعی نگرش دانشجویان آگاهی دانشجویان |
چکیده |
مطالعه حاضر با هدف بررسي ميزان آگاهي از بيماري ايدز و راه هاي پيشگيري، نوع نگرش نسبت به آن و عوامل موثر بر آن با تاکيد بر نقش رسانه هاي ارتباط جمعي و کانون هاي اجتماعي انجام گرفته است. دراين مطالعه پيمايشي اطلاعات با استفاده از پرسشنامه از 352 نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد زنجان به روش نمونه گيري طبقه اي جمع آوري شده است. نظريه ها براي تبيين مساله اجتماعي شامل: مکتب کارکردگرايي ساختي و نظريه هاي روان شناسي اجتماعي نظير لوين، روزن اشتيل، کرچ، کراچفيل و بالاچي و نظريه فيش باين پيرامون شناخت عوامل موثر بر نگرش اجتماعي افراد و نيز نظريه ارتباط اجتماعي مک لوهان مي باشد. بر اساس يافته هاي اين تحقيق بيشترين ميانگين ميزان آگاهي در ميان دانشجويان در حد متوسط مي باشد (82.3 درصد) و 54 درصد نگرش منفي، 26.1 درصد نگرش متوسط و تنها 19.9 درصد نگرش مطلوب نسبت به بيماري ايدز دارند. از طرفي تفاوت معني دار مثبت بين سن و ميزان آگاهي از بيماري ايدز مشاهده شده است و نيز ميزان آگاهي در رشته تحصيلي گروه پيراپزشکي و پايه بالاتر از دو گروه انساني و فني مهندسي به دست آمده است. اينترنت (57.7 درصد)، تلويزيون (55.1 درصد)، فيلم سينما (47.2 درصد) و دوستان (34.4 درصد) به ترتيب رسانه هاي ارتباط جمعي موثر در کسب اطلاعات از بيماري ايدز مي باشند. نتايج اين تحقيق تاثير افزايش آگاهي در تغيير نوع نگرش نسبت به بيماري ايدز را تاييد مي کند (p < 0.001 ). ضروري است تا سياست گذاران حوزه اجتماعي و سلامت با تمرکز بر نياز جوانان به کسب اطلاعات صحيح از بيماري ايدز و راه هاي پيشگيري از آن با کمک موثر رسانه هاي ارتباط جمعي تلاش مضاعف در جهت مقابله با اين بيماري به عنوان يک مساله اجتماعي تهديد کننده سلامت جوانان و نيروي فعال جامعه فراهم آورند. |
کد مقاله | 24829 |
تعداد بازدید | 330 |
|