عنوان | گفتمانهاي دانش در ارتباطات انساني خانواده |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران (مصوب دانشگاه آزاد) سال 11 شماره 3 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 77-61 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط خانوادگی ارتباطات انسانی گفتمانهاي ارتباطات ساختارهای میانجی قضایای تئوری |
چکیده |
مقاله حاضر در صدد اين است تا بر روي خلق و توليد گفتمان هاي ارتباطات انساني در خانواده متمرکز گردد. بنابراين با مورد مداقه قرار دادن عناصر شکل گيري رويکردهاي معاصر جامعه شناسي و تمرکز بر آنها، فرآيند شکل گيري، خلق و توليد دانش (معرفت) گفتمان هاي ارتباطات خانواده را مورد بررسي قرار مي دهد. توجه به ابعاد مکان و زمان براي تبيين توليد گفتمان ها که از مهمترين ابعاد رويکردهاي تلفيقي جامعه شناسي معاصر (يا رويکرد رابطه اي) مي باشند . تحليل در ابعادي بيشتر از تحليل در فضاي علي. توجه به کل (هم سطوح خرد و سطوح کلان). بي حرکتي به سوي تعميم. و استفاده از نظريه آشفتگي براي توضيح امور تکرار شونده، از مختصات اين تحليل مي باشد. در اين پژوهش از روش تئوري زمينه اي استفاده شده است. براي تحليل داده هاي جمع آوري شده از خانواده هاي مناطق 22 گانه تهران از روش تحليل كمي داده ها (تحليل عاملي) براي دسته بندي و تاييد مقوله سازي ها و ساختن قضاياي تئوري زمينه اي استفاده گرديده است. فرآيند توليد گفتمان هاي ارتباطات انساني خانواده شامل مراحل: اصل جاري شدن گفتمان ها. خروج از انتزاع (سخن بر سر خط). ايجاد آئين هاي الزام آور (سخن بر سر قرائت). و ايجاد ساختارهاي ميانجي (سخن بر سر مبادله) مي باشد. در اين مقاله سعي شده است تا بر روي گفتمان هاي ارتباطي خانواده متمرکز شود. |
کد مقاله | 24823 |
تعداد بازدید | 383 |
|