عنوان | بررسي عوامل فرهنگي مؤثر بر روحيه كارآفريني زنان (مطالعه موردي دانشجويان زن دانشگاه آزاد اسلامي جهرم) |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران (مصوب دانشگاه آزاد) سال 10 شماره 4 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 68-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان دانشجو سرمایههای فرهنگی کارآفرینی زنان عوامل فرهنگی عقیده قالبی جنسیتی خوداتکایی دانشگاه آزاد اسلامی جهرم (شهرستان) روحیه کارآفرینی آمادگی برای تغییر |
چکیده |
هدف اين تحقيق بررسي عوامل فرهنگي موثر بر روحيه کارآفريني زنان در ميان دانشجويان دختر دانشگاه آزاد اسلامي جهرم بود . تحقيق از نوع توصيفي بوده است و در اجراي آن از فن پيمايش استفاده شد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه هاي استانداردشده ارزشي شوارتز، تمايل به کارآفريني گرجيوسکي. ام، سرمايه فرهنگي سهامي، پايگاه اقتصادي اجتماعي نيازي، و باورهاي قالبي جنسيتي احمدي بود. داده ها به روش خودپاسخگويي و تکميل پرسشنامه از پاسخگويان جمع آوري گرديد. جمعيت مورد مطالعه دانشجويان دانشگاه آزاد جهرم در کليه رشته ها بوده و نمونه با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي طبقه بندي شده از بين 2106 نفر از دانشجويان ورودي 1389- 1388 مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد انتخاب شد که با استفاده از فرمول کوکران نمونه به دست آمده 335 نفر مي باشد. نتايج حاصل از پژوهش بيانگر وجود رابطه معنادار متغيرهاي خوداتکايي، آمادگي براي تغيير، انگيزش، سرمايه فرهنگي خانواده با روحيه کارآفريني در سطح اطمينان 0.99 و متغير سطح تحصيلات مادر با روحيه کارآفريني در سطح اطمينان 0.95 را نشان مي دهد. همچنين رابطه باورهاي قالبي جنسيتي بر روحيه کارآفريني از لحاظ آماري معنا دار نبودند. در نهايت نتاج حاصل از رگرسيون چندگانه گام به گام نشان داد که متغيرهاي خوداتکايي، سرمايه فرهنگي و سطح تحصيلات مادر 17.9 درصد از تغييرات روحيه کارآفريني را تبيين مي کنند. |
کد مقاله | 24815 |
تعداد بازدید | 368 |
|