عنوان | اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متأهل |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 208-189 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان متأهل هوش هیجانی حل مشکل خانوادگي مهارت حل مشکل خانواده |
چکیده |
پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران بود. طرح پژوهشی حاضر، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. از بین افراد داوطلب 40 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس حل مشکل خانواده بود. ابتدا روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید، سپس آموزش هوش هیجانی به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای و یکبار در هفته روی گروه آزمایش اجرا و پس از اتمام برنامه آموزشی، دو گروه در مرحله پسآزمون و پیگیری یکماهه به ابزار پژوهش پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد آموزش هوش هیجانی باعث افزایش توانایی حل مشکل خانواده و بهبود رابطه در دانشجویان متأهل گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است. |
کد مقاله | 24772 |
تعداد بازدید | 305 |
|