عنوان
|
بررسی اثر درمان شناختی رفتاری گروهی کودک و مادر کودک بر اضطراب اجتماعی، عزت نفس و جرأت ورزی دانشآموزان پایههای پنجم و ششم شهر اهواز |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
کرامت کرامتی - یدالله زرگر - عبدالزهرا نعامی - کیومرث بشلیده - ایران داودی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
170-153 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اضطراب اجتماعی جرأت ورزی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری عزت نفس عزت نفس دانشآموزان رویکرد شناختی رفتاری درمان شناختی رفتاری مادر کودک درمان شناختی رفتاری کودک دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم اهواز (شهرستان)
|
چکیده
|
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثر درمان شناختی - رفتاری گروهی کودک و مادر - کودک بر اضطراب اجتماعی، عزتنفس و جرات ورزی دانشآموزان پایههای پنجم و ششم شهر اهواز صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایههای پنجم و ششم مدارس شهر اهواز در سال تحصیلی 1393-1392 بود. از بین 525 دانشآموزا که به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده بودند تعداد 36 نفر که دارای 1 انحراف استاندارد اضطراب اجتماعی بالاتر از میانگین بودند در سه گروه 12 نفره گمارده شدند. گروه یک، در درمان شناختی – رفتاری کودک و گروه دو در درمان شناختی – رفتاری مادر – کودک شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل در هیچ درمانی شرکت داده نشدند. ابزارهای مورداستفاده شامل آزمون اضطراب اسپنس فرم کودکان، سیاهه اضطراب و فوبی اجتماعی کودکان و پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ است. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که درمان شناختی – رفتاری مادر –کودک باعث کاهش معنی دار اضطراب اجتماعی، افزایش جرات ورزی و عزتنفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید، درحالیکه گروه شناختی – رفتاری کودک در مقایسه با گروه کنترل فقط\r\nسبب کاهش معنیدار اضطراب اجتماعی و افزایش جرات ورزی گردید. مرحله پیگیری بین گروههای آزمایشی (کودک و مادر – کودک) و گروه گواه در متغیر اضطراب اجتماعی وجود دارد درحالیکه در دو متغیر دیگر تفاوت معنیدار نیست.
|