عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی و عملکرد خانواده در زنان سرپرست خانوار |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 36-28 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان سرپرست خانوار عملکرد خانواده مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی خودکارآمدی |
چکیده |
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی و عملکرد خانواده زنان سرپرست خانوار انجام شده است.\r\nروش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعهآماری این پژوهش کلیه زنان سرپرست خانوار شهر ورامین در سال هزارو سیصذ نود چهاربودند. از میان آنان 40 زن با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روش مهارتهای زندگی آموزش دید اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پرسشنامههای خودکارآمدی و عملکرد خانواده در مراحل پیشآزمون و پس آزمون از هر دو گروه تکمیل کردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و به کمک نرم افزار SPSS19 موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت.\r\nنتایج: نتایج نشان داد که بین گروه آموزش و گروه کنترل در متغیرهای خودکارآمدی و عملکرد خانواده تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش مهارتهای زندگی باعث بهبود معنادار خودکارآمدی و عملکرد خانواده در زنان سرپرست خانوار شده است (P < 0/01 ).\r\nبحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود از روش آموزش مهارتهای زندگی برای بهبود خودکارآمدی و عملکرد خانواده زنان سرپرست خانوار استفاده شود. |
کد مقاله | 24768 |
تعداد بازدید | 277 |
|