عنوان
|
پیش بینی و رتبهبندی تأثیر ابعاد سرمایه ارزشی بر بصری شدن هویت در میان زنان جوان شهر اردبیل |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
منصور حقیقتیان - رضا اسماعیلی - زیبا قاسم زاده ابلی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 17 شماره 2 پیاپی 64 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
69-62 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ارزشهای اجتماعی اردبیل تصور از خود هويت جهاني زنان جوان گرایش به مد هویت بصری سرمایه ارزشی
|
چکیده
|
پژوهش با هدف تعيين عوامل موثر بر بصري شدن هويت زنان اردبيل انجام شد. روش پژوهش همبستگي و جامعه آماري پژوهش زنان جوان شهر اردبيل بود كه براساس معادله كوكران 384 نفر به روش تصادفي نظام مند انتخاب شدند و با روش پيمايش و ابزار پرسشنامه، داده هاي پژوهش گردآوري و با استفاده از نرم افزار SPSS و ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه تحليل گرديد. براساس نتايج پژوهش تاثير 4 متغير؛ تصور از خود، تعلق به هويت جهاني، ارزش هاي اجتماعي و ترويج مدگرايي بر هويت بصري زنان معني دار بود. نتايج رگرسيون چندگانه نشان داد كه در بين اين 4 متغير، تصور از خود با ضريب رگرسيوني 456/0 داراي بالاترين ضريب رگرسيوني و متغير ترويج مد و مدگرايي با ضريب 082/0 داراي ضعيف ترين ضريب رگرسيوني بر روي متغير هويت بصري زنان شهر اردبيل بود.همچنين ضريب همبستگي چندگانه برابر 731/0 = R و ضريب تعيين برابر 535/0 = 2R و ضريب تبيين خالص برابر 531/0 = به دست آمده است، يعني مجموع اين متغيرها به ميزان 53 درصد ميزان هويت بصري زنان مورد مطالعه را تبيين مي كنند و 57 درصد از واريانس هويت بصري آنها را متغيرهايي خارج از موضوع اين پژوهش تبيين كرد (05/0 P < ).
|