عنوان | تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد فرزند با همایندی خودکارآمدی در فرزندان |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 12 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 52-27 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش مادران تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند خودکارآمدی رابطه مادر کودک دانشآموزان دبیرستانی آگاهی سیال آموزش آگاهی سیال |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد ـ فرزند با همایندی خودکارآمدی در فرزندان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان سال اول مقطع متوسطه شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 94-93 به همراه مادرانشان تشکیل میدادند. به روش نمونهگیری خوشهای همراه با مصاحبه، تعداد 24 نفر از دانشآموزان به همراه مادرانشان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفي به دو گروه (12 نفره) آزمايشي و گواه تقسیم شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامههای تعارضات والد ـ فرزند اشتراوس (2002) (فرم مادر و فرم فرزند) و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) بود. آموزش آگاهی سیال روی مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه هفتگی 120 دقیقهای اجرا شد. در اين تحقيق از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه كنترل و پیگیری 90 روزه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از طريق آزمون تحليل کواریانس و تحلیل واریانس صورت گرفت. نتایج نشان داد که آموزش آگاهی سیال به مادران موجب بهبود روابط والد ـ فرزند و ابعاد آن (افزایش مهارت استدلال و کاهش پرخاشگری کلامی و فیزیکی) بین مادران و پسران میگردد. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش آگاهی سیال بود خودکارآمدی فرزندان را افزایش داد. |
کد مقاله | 24687 |
تعداد بازدید | 316 |
|