• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه استرس مادران کودکان پیش‌ دبستانی با و بدون ناتوانی هوشی
تعداد صفحات 17
نویسنده قربان همتی علمدارلو - ستاره شجاعی - غلامرضا دهشیری - محمدمهدی تیموری‌آسفیچی - محمدصادق ارجمندی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده پژوهی سال 11 پیاپی 43
تاریخ انتشار پائیز - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 383-367
زبان فارسی
کلید واژه کودکان پیش دبستانی  استرس مادران  ناتوانی هوشی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه استرس مادران کودکان پیش‌دبستانی با و بدون ناتوانی هوشی صورت گرفت. این پژوهش از نوع علّی ـ مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه مادران کودکان پیش‌دبستانی با و بدون ناتوانی هوشی شهر شیراز بودند که از بین آن‌ها نمونه‌اي به حجم 116 نفر (58 نفر از آن‌ها مادران کودکان پیش‌دبستانی با ناتوانی هوشی و 58 نفر از آن‌ها مادران کودکان پیش‌دبستانی بدون ناتوانی هوشی) انتخاب شدند.\r\nاز پرسش‏نامه رويدادها و تغييرات زندگي (مک‌کابین و همکاران، 1996) براي سنجش استرس استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که‌ استرس مادران کودکان پیش‌دبستانی با ناتوانی هوشی به طور معنی‌داری بیشتر از استرس مادران کودکان پیش‌دبستانی بدون ناتوانی هوشی است.\r\nهم‌چنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که استرس مادران کودکان پیش‌دبستانی با ناتوانی هوشی در خرده‌مقیاس‌‌های استرس‏هاي درون‏ خانوادگي، استرس ‏هاي زناشويي، استرس ‏هاي مالي و تجاري، بيماري و استرس پرستاري، از دست دادن اعضاي خانواده و مشکلات قضايي خانواده نسبت به مادران کودکان پیش‌دبستانی بدون ناتوانی هوشی به طور معنا‌داری بالاتر است.\r\n شایان ذکر است که بین استرس مادران کودکان پیش‌دبستانی با و بدون ناتوانی هوشی در خرده‌مقیاس‌‌های استرس‏های ناشي از بارداري و فرزندان، استرس‏هاي كاري و تغيیر شغلي و کم و زياد شدن اعضاي خانواده تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. با توجه به یافته‌‌های این پژوهش پیشنهاد می‌شود که مسئولین آموزش کودکان با ناتوانی هوشی، برنامه‌هاي آموزش خانواده بهنگام با تأکید بر برنامه‌های مدیریت استرس برای والدين کودکان پیش‌دبستانی با ناتوانی هوشی فراهم نمايند تا بر پيشرفت همه جانبه این کودکان تأثير بگذارند و از پیامدهای زيان‌آوري که این کودکان را در سنين مدرسه تهديد مي‌کند، پیشگیری کنند.

کد مقاله 24677
تعداد بازدید 418

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397