عنوان | مقایسه استرس مادران کودکان پیش دبستانی با و بدون ناتوانی هوشی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 11 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 383-367 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کودکان پیش دبستانی استرس مادران ناتوانی هوشی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه استرس مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی صورت گرفت. این پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهاي به حجم 116 نفر (58 نفر از آنها مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی و 58 نفر از آنها مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی) انتخاب شدند.\r\nاز پرسشنامه رويدادها و تغييرات زندگي (مککابین و همکاران، 1996) براي سنجش استرس استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که استرس مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی به طور معنیداری بیشتر از استرس مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی است.\r\nهمچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که استرس مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی در خردهمقیاسهای استرسهاي درون خانوادگي، استرس هاي زناشويي، استرس هاي مالي و تجاري، بيماري و استرس پرستاري، از دست دادن اعضاي خانواده و مشکلات قضايي خانواده نسبت به مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی به طور معناداری بالاتر است.\r\n شایان ذکر است که بین استرس مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی در خردهمقیاسهای استرسهای ناشي از بارداري و فرزندان، استرسهاي كاري و تغيیر شغلي و کم و زياد شدن اعضاي خانواده تفاوت معنیداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که مسئولین آموزش کودکان با ناتوانی هوشی، برنامههاي آموزش خانواده بهنگام با تأکید بر برنامههای مدیریت استرس برای والدين کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی فراهم نمايند تا بر پيشرفت همه جانبه این کودکان تأثير بگذارند و از پیامدهای زيانآوري که این کودکان را در سنين مدرسه تهديد ميکند، پیشگیری کنند. |
کد مقاله | 24677 |
تعداد بازدید | 418 |
|