عنوان | رابطه احساس خصومت والدین با مشکلات درونی دانشآموزان با نقش میانجی مثلثسازی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 11 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 270-257 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خصومت مثلثسازی مشکلات دانشآموزان مشکل درونیسازیشده خصومت آشکار والدین |
چکیده |
خانواده، نظام ارتباطی پیچیده و درهمتنیدهای است که تعاملات متقابل اعضاء با یکدیگر، روابط را شکل میدهد. ارتباطات سالم، براي پرورش يك خانواده بسيار حياتي است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نقش میانجی مثلثسازی در رابطۀ بین خصومت آشکار والدین و مشکلات رفتاری نوجوانان میباشد.\r\nبدین منظور، 900 نفر (450 دختر و 450 مادر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامههای مثلثسازی از نظر نوجوانان، مثلثسازی از نظر والدین و پرسشنامههای خصومت آشکار اولری ـ پورتر و فرم خودگزارشی جوانان (YRS) برگرفته از نظام سنجش مبتنی بر تجربۀ آشنباخ، توسط شرکتکنندگان تکمیل شدند.\r\nدادهها، به روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد. اثر واسطه ای مثلثسازی (از نظر نوجوان و از نظر والدین) در رابطۀ خصومت آشکار والدین و مشکلات درونیسازی به طور کامل دیده نشد؛ هرچند مثلثسازی، اثر واسطه ای جزئی خود را در رابطه نشان داد. نیاز است که هنگام بروز مشکلات زناشویی، نوجوانان خود را از اختلافات آنها دور نگهداشته و بتوانند احساسات و هیجانات خود را به شکل مناسبی مدیریت کنند، تا کمتر درگیر تنشهای والدینشان شوند. |
کد مقاله | 24671 |
تعداد بازدید | 507 |
|