| عنوان | نقش الگوهای ارتباطی خانواده در خودپنداره دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر شیراز |
| تعداد صفحات | 20 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 11 پیاپی 42 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 256-237 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | همنوایی خودپنداره دانشآموزان جهتگیری ارتباطی گفت و شنود خودپنداره شیراز دانشآموزان دوره راهنمایی جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده |
| چکیده |
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین الگوهای ارتباطی خانواده (گفتوشنود و همنوایی) با خودپنداره (تحصیلی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی) انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 192 دانشآموز مقطع راهنمایی شهر شیراز (95 دختر و 97 پسر) بود، که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ تجدید نظرشدۀ الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک و مقیاس خود پندارۀ منداگلیو و پیریت استفاده شد.\r\nنتایج نشان داد ارتباط خانوادگی از نوع گفتوشنود، به صورت مثبت و معناداری، به پیشبینی همۀ ابعاد خودپنداره میپردازد؛ در حالیکه قدرت پیشبینی ارتباط خانوادگی از نوع همنوایی معنادار نبود. همچنین، بیشترین همبستگی بین متغیرهای ارتباط خانوادگی و خودپنداره، در گروه دخترها، متعلق به رابطۀ بین خودپندارۀ ارزشی و ارتباط گفتوشنود بوده و در گروه پسرها مربوط به رابطۀ بین خودپندارۀ ورزشی و ارتباط گفتوشنود است. بنابراین میتوان گفت، خانوادههای با جهتگیری گفتوشنود، باعث افزایش سازگاری و خودپنداره در فرزندان میشوند. |
| کد مقاله | 24670 |
| تعداد بازدید | 499 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...