عنوان | بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر کودک |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 59 شماره 2 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 131-124 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی آموزش گروهی آموزش والدین برنامه فرزندپروری مثبت رابطه مادر کودک فرزندپروری مثبت فرهنگ ایرانی |
چکیده |
مقدمه با توجه به اهمیت فرزندپروری مثبت و ارتباط مادر-کودک در آینده تحصیلی و اجتماعی کودکان و پیشگیری از اختلالات رفتاری در ایشان، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و بهبود ارتباط مادر-کودک صورت گرفته است. روش کار این کارآزمایی بالینی در سال تحصیلی 1393-1394 بر 30 نفر از مادران دارای دانش آموز دختر در پایه سوم ابتدایی در ناحیه 6 مشهد که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند انجام شد. این مادران به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. اعضای گروه آزمون به مدت 4 هفته هر هفته 2 جلسه 90 دقیقهای در جلسات برنامه آموزشی فرزندپروری مثبت قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه رابطه ی مادر-کودک و معدل کارنامه ی تحصیلی بود. تحلیل داده ها با آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج میانگین نمرات در گروه آزمون در زیرمقیاس پذیرش افزایش معنیدار و در بیشحمایتگری کاهش معنیداری نشان داد (0001/0 p =، 006/0 p =) در حالی که در زیرمقیاس سهل گیری افراطی و طرد و همچنین در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد ( 407/0 p = ، 875/0 p = ، 08/0 p = ). نتیجه گیری به نظر می رسد رویکرد آموزش برنامه فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی موجب بهبود ارتباط مادر-کودک گردد. |
کد مقاله | 24652 |
تعداد بازدید | 234 |
|