عنوان
|
پیش بینی کیفیت تعامل مادر کودک با انواع اختلالات اضطرابی در کودکان دبستانی با توجه به ویژگیهای فرهنگی مادران ایرانی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
زینب خانجانی - بهرام پیمان نیا - تورج هاشمی نصرت آباد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
260-239 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دوران کودکی رفتار والدین با فرزندان اختلال اضطرابی کودکان دبستانی رابطه والد فرزند مادر ایرانی فزون حمایتگری والدین رابطه مادر کودک اضطراب کودکان ویژگیهای فرهنگی پذیرندگی
|
چکیده
|
مقدمه: چگونگی رفتار والدین با فرزندان در شکلگیری نظام رفتاری کودکان نقش مهمی ایفا میکند. نوع روابط مادر کودک نظیر طرد کردن، کنترل بیش از حد، محافظت بیش از حد، الگوسازی رفتارهای اضطرابی و باورهای غیرمنطقی و خشک والدین در بروز اختلالهای اضطرابی دوران کودکی نقش بسزایی دارند. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است و با هدف پیشبینی کیفیت تعامل مادر-کودک با انواع اختلالات اضطرابی در کودکان دبستانی با توجه به ویژگیهای فرهنگی مادران ایرانی طراحی و اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دبستانی 11 و12 ساله (دختر و پسر) شهر ساری در سال تحصیلی 91-90 بود. بر این اساس نمونه آماری این پژوهش شامل 200 دختر و 200 پسر (11تا12 ساله) و 400 مادر بود که به شیوهی تصادفی چند مرحلهای و از بین مدارس دو ناحیهی 1و2 آموزشی شهر ساری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی ارزیابی رابطه مادر-کودک رابرت راس و همچنین پرسشنامه تشخیصی اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (دارای دو فرم والد و کودک) بیماهر استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
|