عنوان
|
اضطراب اجتماعی، نگرشهای ناکارآمد و پندار تن در عشق ورزیهای دنیای واقعی و دنیای مجازی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
خالد اصلانی - علی محمدی - زهرا رضایینیا |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه حكيم سيد اسماعيل جرجاني - معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي گلستان سال 4 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
54-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرشهای ناکارآمد اضطراب اجتماعی عشق ورزی فضای مجازی دانشگاه شهید چمران اهواز پندار تن انواع عشق ورزی دنیای واقعی
|
چکیده
|
زمینه و هدف: امروزه توجه به ماهیت عشق ورزی به عنوان یک مقوله مهم در روانشناسی اجتماعی و ارزیابی شخصیت افراد قابل تأمل است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه ی اضطراب اجتماعی، نگرش های ناکارآمد و پندار تن در گروه های سه گانه عشق ورزی در دنیای واقعی، عشق ورزی در دنیای مجازی و بدون عشق ورزی انجام شده است.\r\nروش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی از نوع علّی – مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94-1393 می باشد. نمونه ای با حجم 300 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی از میان آن انتخاب شد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه اضطراب اجتماعی (SAD)، مقیاس نگرش های ناکارآمد (DAS) و پرسشنامه چند بعدی خود- بدن (MBSRQ). داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS ویرایش16و آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.\r\nیافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین نمرات اضطراب اجتماعی، پندارتن و نگرش های ناکارآمد در گروهای سه گانه عشق ورزی در دنیای واقعی، دنیای مجازی و بدون عشق ورزی تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0 > P ). نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که پندارتن، اضطراب اجتماعی و نگرش های ناکارآمد در گروه عشق ورزی واقعی نسبت به گروه عشق ورزی مجازی و گروه بدون عشق ورزی به طور معناداری متفاوت و دارای سطحی پایین تر می باشد و همچنین پندار تن، اضطراب اجتماعی و نگرش های ناکارآمد گروه عشق ورزی مجازی به طور معناداری متفاوت و دارای سطحی پایین تر می باشد (0001/0 > P ) .\r\nنتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند در مشاوره پیش از ازدواج و آگاهی بخشی به افراد در مورد انواع روابط و ترویج الگوی ارتباط صحیح و سالم در جامعه مفید باشد.
|