عنوان
|
رابطه علی محیط خانواده و محیط کلاس درس با رفتار پرخاشگرانه در مدرسه با میانجیگری تنهایی، شهرت به ناهماهنگی و نگرش نسبت به اقتدار |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
مرتضی مرادی - سیمین زغیبی قناد - سیروس عالی پور بیرگانی - سحر سوادکوهی خویگانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
130-109 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنهایی رفتار پرخاشگرانه محیط خانواده کلاس درس نگرش نسبت به اقتدار شهرت به ناهماهنگی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل رابطه علّی محیط خانواده و محیط کلاس درس با رفتار پرخاشگرانه از طریق تنهایی، شهرت به ناهماهنگی و نگرش نسبت به اقتدار بود. شرکت کنندگان پژوهش، 343 دانشآموز (158 پسر، 185 دختر) دوره ی متوسطه ی دوم مدارس دولتی شهر پلدختر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های «چه رویدادهایی در کلاس میگذرد؟»، محیط خانواده، پرخاشگری، تنهایی، ادراک از شهرت و نگرش به اقتدار مدرسه را تکمیل کردند. در این مطالعه، برازش مدل پیشنهادی به روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با یک اصلاح، برازش خوبی با داده ها نشان میدهد (14/1 χ2 / df = ،97/0 = GFI، 96/0 = CFI، 93/0 = AGFI ، 98/0 = IFI، 05/0 = RMSEA). همچنین، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که محیط خانواده و محیط کلاس هم به شکل مستقیم و هم از طریق اثرگذاری بر احساس تنهایی، نگرش نسبت به اقتدار و شهرت به ناهماهنگی پیشبینی کننده رفتارهای پرخاشگرانه در مدرسه بودند. بر اساس این نتایج میتوان گفت رفتارهای پرخاشگرانه در مدرسه، با توجه به انواع نگرشها و احساساتی که فرد در خانواده و کلاس با آنها درگیر است، قابل پیش بینی میباشد.
|