عنوان | نقش سبکهای زندگی، درک اجتماعی و روابط خانوادگی در پیش بینی رضایت زناشویی معلمان جوان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 38-20 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی روابط خانوادگی سبک زندگی درک اجتماعی معلمان جوان |
چکیده |
اين پژوهش با هدف اصلي ارائه مدل با اين رويكرد كه سبك زندگي، درك اجتماعي و روابط خانوادگي مي توانند پيش بيني كننده ي رضايت زناشويي باشد، انجام شد. با توجه به ماهيت فرضيه ها، اين پژوهش از نوع مدل يابي معادلات ساختاري است كه در آن به بررسي روابط دروني بين متغيرها در قالب كشف و تبيين مدل پرداخته شد. جامعه آماري پژوهش، كليه معلمان ساكن در منطقه شرق تهران در سال 1393 بوده اند.در اين پژوهش بر مبناي رعايت ملاك هاي علمي و تعداد مـتاهل متغيرهاي مورد مطالعه، نمونه پژوهش به تعداد 132 نفر انتخاب و پرسش نامه هاي پژوهش بر روي آن ها اجرا شد. جهت جمع آوري اطلاعات از پرسش نامه سبك زندگي (LSQ)، پرسش نامه سنجش عملكرد خانواده، پرسش نامه رضايت زناشويي اينريچ و پرسش نامه درك اجتماعي حمايت شده، استفاده گرديد. به منظور تجزيه وتحليل داده هاي آماري پژوهش، ابتدا داده هاي حاصل از اجراي پرسش نامه ها استخراج و در جدول اطلاعات كلي تنظيم شد؛ سپس تمامي اطلاعات با استفاده از نرم افزارهاي آماري در دو بخش توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه سبك هاي زندگي بر درك اجتماعي، روابط خانوادگي و رضايت زناشويي اثر مستقيم و غيرمستقيم معناداري داشت. همچنين درك اجتماعي بر روابط خانوادگي و رضايت زناشويي اثرمستقيم معناداري داشته و روابط خانوادگي نيز به طور مستقيم بررضايت زناشويي معلمان تاثيرگذار بود (05/0 P < ). به طوركلي زوجيني كه داراي سبك هاي زندگي مناسب، درك اجتماعي بالاتر و روابط خانوادگي مثبت و قوي تري هستند از رضايت زناشويي بالاتري برخوردار مي باشند. |
کد مقاله | 24612 |
تعداد بازدید | 286 |
|