عنوان | تأثیر آموزش ذهن آگاهی به مادران بر خودکارآمدی فرزندان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 12 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 375-367 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندان آموزش مادران ذهن آگاهی خودکارآمدی |
چکیده |
اين پژوهش، با هدف تعيين تاثير آموزش ذهنآگاهي به مادران بر خودكارآمدي فرزندان انجام شد. جامعه آماري، كل دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهرستان بهارستان (از توابع استان تهران) در سال تحصيلي 1394-1393 مشغول به تحصيل و مادرانشان بود. از بين اين دانش آموزان، تعداد 24 نفر به روش نمونه برداري خوشه اي انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش مقياس خودكارآمدي عمومي شرر و ديگران (1982) بود. مادران گروه آزمايش هشت جلسه 120 دقيقه اي آموزش ذهنآگاهي (يك جلسه درهفته) دريافت كردند و گروه كنترل آموزشي دريافت نكرد. در اين پژوهش از طرح پيش آزمون ـ آزمون با گروه كنترل همراه با پيگيري 90 روزه استفاده شد. نتايج آزمون تحليل كوواريانس تك متغيري نشان داد كه آموزش ذهنآگاهي به مادران موجب افزايش خودكارآمدي در فرزندان مي شود (05/0 p < ). براساس يافته هاي پژوهش به مشاوران و روان شناسان پيشنهاد مي شود از آموزش ذهنآگاهي به شيوه گروهي به عنوان روش كارآمد براي افزايش سطح خودكارآمدي در فرزندان استفاده كنند. |
کد مقاله | 24609 |
تعداد بازدید | 228 |
|