عنوان | رابطه دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دختر: نقش میانجیگری راهبرد مقابلهای هیجان مدار |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 82-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر راهبردهای مقابلهای سبک مقابله هیجان مدار اضطراب اجتماعی دلبستگی به والدین تعارض والدین ادراک از تعارض بین والدین |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر آزمون الگوی رابطه دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی، با نقش میانجیگری راهبرد مقابلهای هیجانمدار بود.\r\nروش: جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانی در شهرستان تبریز بود. نمونه پژوهش 322 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای دلبستگی به والدین و همسالان، مقیاس ادراک کودکان از تعارض بین والدین، پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرسزا و مقیاس اختلال اضطراب اجتماعی نوجوانان گردآوری شدند. مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم الگوی پیشنهادی پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و بوت استرپ آزمون شد.\r\nیافتهها: یافتهها نشان دادند که دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین، پیشایندهای راهبرد مقابلهای هیجانمدار در دانشآموزان هستند. همچنین، پژوهش حاضر نشان داد که راهبرد مقابلهای هیجانمدار پیشایند مثبت اختلال اضطراب اجتماعی است. مسیرهای مستقیم دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی معنیدار نبودند. با این حال، یافتهها نشان داد که مسیرهای غیرمستقیم دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض بین والدین با اختلال اضطراب اجتماعی، با میانجیگری راهبرد مقابلهای هیجانمدار معنیدار هستند. یک الگوی اصلاحی نیز برای دادهها آزمایش شد و برازش بالاتری از الگوی اصلی داشت.\r\nنتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که دلبستگی به والدین و ادراک از تعارض والدینی، اضطراب اجتماعی کودکان را به شکل غیرمستقیم تحت تأثیر قرار میدهد. |
کد مقاله | 24572 |
تعداد بازدید | 248 |
|