عنوان
|
اثربخشی آموزش مهارتهاي عاطفي به مادران در کاهش دلبستگي ناایمن و مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع دبستان شهر اصفهان |
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
افسانه حسنپور - فرشید اصلانی - زهره گودرزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
630-625 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اصفهان آموزش مادران دانشآموزان دبستانی اختلالات رفتاری سبک دلبستگی ناایمن مهارتهای عاطفی
|
چکیده
|
زمینه و هدف: ریشه بسياري از مشکلات رشدي، عاطفي، رفتاري، اجتماعي و... ناشي از شکلگيري دلبستگي ناايمن و شرايط حاکم بر آن ميباشد. از اینرو، آموزش مهارتهاي عاطفي به مادران در کاهش دلبستگي ناایمن و مشکلات رفتاری راهحل مناسبی برای مشکل فوق است.\r\nمواد و روشها: نمونهها با روش نمونهگیری تصادفي- خوشهای، انتخاب و در دو گروه آزمايش و شاهد جايگزين شدند. آزمودنیها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامهها پاسخ دادند. آموزش مهارتهاي عاطفي به مادران در گروه آزمایش و در 8 جلسه به شکل گروهي انجام گرفت و گروه شاهد در طی پژوهش هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون کواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.\r\nیافتهها: در نتیجه آموزش مهارتهای عاطفی، کيفيت دلبستگي آزمودنیها در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد به طور معنیداری افزایش یافت (05/0 ≤ P). همچنین، کاهش معنیداری نیز در میزان مشکلات رفتاري کودکان مشاهده شد \r\n(05/0 ≤ P).\r\nنتيجهگيري: به وجود آوردن تغييراتي در حساسيت مادرانه، پيشبيني کننده بسيار قوي براي تغيير دلبستگي کودک ميباشد. مشکل بسیاری از مادران این است که شیوه و زمان تعاملشان با نیازهای کودک همسان نیست. حساسيت مادرانه ميتواند از طريق آموزش مهارتها به دست آيد. علاوه بر اين، افزايش حساسيت مادرانه بر روي فرايندهاي توجهي مادر اثر ميگذارد و باعث ميشود كه رفتارهاي فعلي كودك خود را بهتر درك كند.
|