عنوان | کارآمدی آموزش حل مسئله اجتماعی بر کنترل عاطفی دختران آزاردیده هیجانی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 10 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 209-193 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر کودک آزاری دانشآموزان دختر دبیرستانی کنترل عواطف آموزش مهارت حل مسئله حل مسئله اجتماعی دانشآموزان آزاردیده دختران آزاردیده هیجانی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسي كارآمدي آموزش حل مسئله اجتماعي بر كنترل عاطفي دختران آزارديده هيجاني بود. اين پژوهش به شيوه تجربي و با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل اجرا شد. از جامعه آماري كه شامل دانش آموزان دختر سال سوم دبيرستان شهرستان لاهيجان در سال تحصيلي ٩٢-٩۱ بود، 40 نفر دانش آموز دختر آزارديده هيجاني با روش نمونه-گيري تصادفي به عنوان نمونه پژوهش شناسايي و به دو گروه آزمايش و گواه جاي دهي شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس كودك آزاري و مقياس كنترل عاطفي استفاده گرديد. داده ها با روش تحليل واريانس چندمتغيره تحليل شدند. نتايج نشان دارد كه آموزش حل مسئله اجتماعي بر كاهش خشم و اضطراب و افزايش عاطفه مثبت موثر بوده است\r\n ( ٠۱/ ٠ > p)، اما آموزش حل-مسئله اجتماعي بر خلق افسرده تاثير معني داري نداشت. نتايج به دست آمده نتايج تلويحات مهمي در زمينه آموزش و خدمات مشاوره اي براي دختران آزارديده هيجاني به همراه دارد. |
کد مقاله | 24559 |
تعداد بازدید | 225 |
|