عنوان
|
رابطه علي ابعاد الگوي ارتباطي خانواده، هوش هيجاني و خودكارآمدي تحصيلي با اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر سال اول دبيرستان |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
سهیلا هاشمی - عباس اکبری - رؤیا عباسی اصل |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 10 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
128-101 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی اضطراب امتحان ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده دانشآموزان دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش ميانجي، هوش هيجاني و خودكارآمدي تحصيلي با اضطراب امتحان صورت گرفت. شركت كنندگان شامل 291 نفر از دانش آموزان پسر دبيرستاني شهر شيراز در سال تـحصيلي در رابطه بـين الگوي ارتباطي خانواده 93-92 بودند كه بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. به منظور اندازه گيري متغيرهاي پژوهش، پرسشنامه هاي الگوي ارتباطي خانواده، هوش هيجاني، خودكارآمدي تحصيلي و اضطراب امتحان مورد استفاده قرار گرفتند. براي ارزيابي مدل پيشنهادي، روش تحليل مسير استفاده گرديد كه با توجه به مقادير شاخص هاي به دست آمده، داده ها با مدل تحقيق برازش داشت. علاوه بر اين، نتايج نشان داد كه بعد گفت و شنود، مي تواند هوش هيجاني و خودكارآمدي تحصيلي را به صورت مثبت پيش بيني كند. بعد همنوايي نيز قادر به پيش-بيني هوش هيجاني و خودكارآمدي تحصيلي به صورت منفي و اضطراب امتحان به صورت مثبت مي-باشد. همين طور هوش هيجاني پيش بيني كننده خودكارآمدي تحصيلي و اضطراب امتحان بوده و متغير خودكارآمدي تحصيلي مي تواند اضطراب امتحان را به صورت منفي پيش بيني كند، از سويي، درخصوص تاثير متغيرهاي مستقل بر وابسته، تحليل داده ها حاكي از آن بود كه 12 درصد از تغييرات هوش هيجاني، 28 درصد از تغييرات خودكارآمدي تحصيلي و 33 درصد از تغييرات اضطراب امتحان، توسط مدل تبيين مي شود. براين اساس مي توان تصميم گرفت كه در رابطه بين الگوي ارتباطي خانواده و اضطراب امتحان، هوش هيجاني و خودكارآمدي تحصيلي نقش ميانجي دارند.
|