عنوان | بازنمایی مردانگی در شبکه محلی سیمای ایلام |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 7 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مردانگی ایلام بازنمایی بازنمایی رسانهای بازنمایی تلویزیونی مردانگی هژمونیک شبکههای تلویزیونی استانی شبکه استانی ایلام سریالهای محلی |
چکیده |
مردانگی امری برساختی و تاریخی است که درفرهنگهای گوناگون، به شیوه های متفاوتی تجربه میشود. پژوهش حاضر به بررسی پرمخاطبترین سریالهای شبکۀ محلی مرکز ایلام در سالهای اخیر پرداخته است.آنچه موجب عطف توجه به این موضوع شده، اهمیت آن در بافت بهشدت در حال تغییر استان ایلام است. سؤال اصلی پژوهش این است که در شبکه محلی استان ایلام چه نوع تصویری از مردان ارائهشده است. برای این منظور تلفیقی از چارچوب مفهومی ساختارنگر - بهمنظور بررسی بافت جامعۀ ایلام - وخردنگر-بهمنظور بررسی کنش بین افراد - استفاده شده است. روش تحقیق حاضر کیفی، ازنوع تحلیل محتوای کیفی است. برای کشف مفاهیم و مقولات آشکار و پنهان متن از تکنیک کدگذاری استفاده شده است. نمونۀ مورد مطالعه هدفمند است؛ یعنی سه سریال پرمخاطب در سیمای ایلام. نتایج پژوهش نشان میدهد که این سریالهابا بازنمایی شکل خاصی از مردانگی بهعنوان مردانگی هژمونیک، بر پذیرش، تأیید و تقویت آن کمک کرده است. همچنین مردانگی دیگری که جدا از بافت پدرسالارانه و سنتی قرار دارند بهعنوان مردان نابهنجار و حاشیه ای از اجتماع محلی طرد میشوند. |
کد مقاله | 24498 |
تعداد بازدید | 291 |
|