عنوان | تحلیل روایی و نشانهشناختی تصویر زن مطلقه در سینمای ایران |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 436-421 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در سینما زنان مطلقه ایدئولوژی زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران تصویر زن در رسانه تصویر زن در سینمای ایران بازنمایی تصویر زن بازنمایی رسانهای نشانهشناسی روایت سینمایی بازنمایی زن ساختار روایت ساختار روایی تحلیل نشانه شناختی فیلم سینمایی تحلیل روایت |
چکیده |
این مطالعه تلاشی است برای واکاوی سوژۀ زن مطلقه در محتوای روایی و تصویری سینمای ایران. بدین منظور، با بهکارگیری رویکرد برساختگرا در نظریۀ بازنمایی استوارت هال، بهمنزلۀ چارچوب نظری، و با استفاده از روش تحلیل ساختار روایت بارت و تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، فیلمهای استراحت مطلق و ناهید تحلیل و ارزیابی شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1. ساختار روایی فیلمها سهبخشی است، 2. روایتها در فضای شهری اتفاق میافتد، 3. بحرانهایی که زن مطلقه با آنها مواجه میشود، مهمترین مضامین را تشکیل میدهند، 4. زنِ بادرایت مهمترین تیپ مطرح است، 5. نشاندادن مردسالاری، تدبیر زنانه در برابر بیدرایتی مردانه و تفوق شر بر خیر، مهمترین دغدغههای ایدئولوژیک مطرحشده در فیلمها هستند. |
کد مقاله | 24394 |
تعداد بازدید | 288 |
|