عنوان | رابطه استفاده از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و پایبندی به هویت فرهنگی در زنان شهر تهران |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 14 شماره 1 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 216-187 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت فرهنگی تهران تلویزیون ماهوارهای زنان شهر تهران شبکههای ماهوارهای استفاده از ماهواره شبکههای تلویزیون ماهوارهای هویت فرهنگی زنان |
چکیده |
این پژوهش در پی آن است تا رابطه استفاده از شبکه های فارسی زبان تلویزیون ماهوارهای و پای بندی به هویت فرهنگی زنان را بررسی کند. از آن جاییکه در این تحقیق پای بندی فرهنگی زنان مدنظر بوده، زنان 15تا 49 ساله، به روش پیمایشی مقطعی و با تکنیک پرسش نامه مورد سنجش قرار گرفتند. حجم نمونه 400نفر بوده که این تعداد براساس روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای در شهر تهران انتخاب شدند. تحلیل یافته های تحقیق نشان داده است که میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای برابر با 50.64 و میانگین پای بندی به هویت فرهنگی نیز62.55 (درمقیاس 0تا100) است و میانگین بُعد ذهنی هویت فرهنگی به میزان 10درصد بیشتر از بُعد عینی است. همچنین کسانیکه از ماهواره استفاده میکنند نسبت به دیگران پای بندی بسیار کمتری به هویتفرهنگی ایرانی دارند. در تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز به ترتیب میزان رضایت از ماهواره، استفاده از آن و اعتماد به برنامه های ماهواره باعث تضعیف هویت فرهنگی زنان میشوند و محتوای آگاهی بخش، علمی و خبری آن، باعث تقویت هویت فرهنگی شده است. |
کد مقاله | 24330 |
تعداد بازدید | 324 |
|