عنوان
|
خانواده و الگوی مصرف؛ تحلیلی کیفی بر الگوهای رفتار خرید مبتنی بر نظریههای سبک زندگی |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
حامد نظرپور کاشانی - وحید خاشعی - زهره دهدشتی شاهرخ - محمود محمدیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
106-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
الگوهای رفتاری سبک زندگی رفتار مصرف کننده الگوی مصرفی الگوی مصرف خانواده تحلیل کیفی رفتار خرید
|
چکیده
|
خريد و مصرف جزء انکارناپذیری از کنشهای اجتماعی خانواده است و نقشي تعيين کننده در تخصيص منابع براي توليد انواع کالاها، شيوه توزيع آنها و همچنين توسعه اقتصادي، سياسي و اجتماعي دارد. چنانچه از دید رفتار مصرف کننده به این پدیده نگریسته شود، الگوي مصرف و خريد مردم به عنوان يک پديده فرهنگي تلقي ميشود که ذیل مقوله سبک زندگی قابل تبیین و بررسی است. هدف این مقاله بررسی رویکردهای کلان در حوزه رفتار خرید و نیز تبیین نظریه های حوزه سبک زندگی که به رفتار خرید اشاره دارد، است. با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار، پس از بررسی و مقایسه جامع الگوهای مختلف رفتار خرید مصرف کننده مبتنی بر سبک زندگی، منطق حاکم بر آنها استخراج شده و مورد بحث قرار گرفته و در نهایت عوامل درونی و محیطی مؤثر بر رفتار خرید با توجه به نقش کلیدی سبک زندگی تبیین و ارائه شده است.
|