عنوان | رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با اهمال کاری و خودناتوانسازی |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 22-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه خودناتوانسازی سبکهای فرزندپروری ادراک شده سبک فرزندپروری اهمال کاری |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تعیین رابطه ی سبکهای فرزندپروری ادراک شده با اهمال کاری و خودناتوان سازی بود. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای 150 دانش آموز پایه ی سوم دبیرستانهای شهر کرج انتخاب شدند و پرسشنامه های سبکهای فرزندپروری، سهل انگاری و خودناتوانسازی را تکمیل کردند. داده ها به وسیله ی تحلیل رگرسیون گامبهگام و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد، سبک فرزندپروری مستبدانه با اهمالکاری و خودناتوانسازی رابطه مثبت و معنادار دارد و سبکهای فرزندپروری مقتدرانه و سهلگیرانه با خودناتوانسازی رابطه منفی و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد، از میان سبکهای فرزندپروری ادراک شده، سبک فرزندپروری مستبدانه پیش بین مثبت و معنادار اهمالکاری و سبک مقتدرانه پیشبین منفی و معنادار خودناتوانسازی است. در مجموع، یافته ها بیانگر آن بود که میتوان از طریق محبت و مشارکت بیشتر والدین در امر فرزندپروری، از آثار زیانبار رفتار اهمالکاری و خودناتوانسازی جلوگیری به عمل آورد. |
کد مقاله | 24272 |
تعداد بازدید | 278 |
|