عنوان | مقایسه پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بیسرپرست و دارای سرپرست |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 36-21 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی انگیزش تحصیلی خودپنداره تحصیلی اشتیاق به مدرسه دانشآموزان بیسرپرست دانشآموزان دارای سرپرست |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بی سرپرست و دارای سرپرست انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسهای بود. کلیه دانشآموزان بیسرپرست و دارای سرپرست شهر همدان در سال تحصیلی 93- 92 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 74 نفر از دانشآموزان بیسرپرست و 74 نفر نیز از دانش آموزان عادی به عنوان گروه مقایسه انتخاب و به پرسشنامه های انگیزش تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه به صورت انفرادی پاسخ دادند. برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی نیز از معدل آزمودنیها استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که دانش آموزان بی سرپرست در پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی، اعتماد، تلاش، خودپنداره تحصیلی، اشتیاق رفتاری، اشتیاق شناختی و اشتیاق تحصیلی نمرات پایین ولی در انگیزش بیرونی، بیانگیزگی و اشتیاق هیجانی نمرات بالایی نسبت به دانشآموزان عادی دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دانش آموزان بیسرپرست پیشرفت تحصیلی ضعیفی دارند و در این امر متغیرهای خودپنداره تحصیلی، انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه نقش دارند. |
کد مقاله | 24260 |
تعداد بازدید | 307 |
|