عنوان
|
مقایسه اثربخشی گروه درمانی فراشناختی و آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر افسردگی، کیفیت زندگی، سبک پاسخدهی نشخواری و فراشناختهای زنان مطلقه |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
بیبی زهره رضوی زاده تبادکان - حسین شاره |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) سال 21 شماره 2 پیاپی 81 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
120-108 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان مطلقه افسردگی زنان گروه درمانی کیفیت زندگی زنان مهارتهای زندگی آموزش گروهی آموزش مهارتهای زندگی فراشناخت فراشناخت درمانی سبک پاسخدهی نشخواری
|
چکیده
|
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی فراشناختی و آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر افسردگی، کیفیت زندگی، سبک پاسخ دهی نشخواری و باورهای فراشناختی زنان مطلقه بود. روش: در این تحقیق تجربی، از نوع طرح های تکعاملی با پیش آزمون و پسآزمون، 24 زن مطلقه ارجاعشده جهت درمان افسردگی بهطور تصادفی در دو گروه گمارده شدند (گروه درمان فراشناختی و آموزش مهارتهای زندگی). افراد گروه درمان فراشناختی، 8 جلسه گروه درمانی فراشناختی و افراد گروه مهارتهای زندگی، 8 جلسه برنامهی آموزشی مهارتهای زندگی را دریافت کردند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامههای افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II)، پرسشنامه باورهای فراشناختی - 30 سؤالی (MCQ-30)، سبک پاسخ دهی نشخواری (RRS) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت- فرم کوتاه (WHOQOL-BREF)، در دو مرحله پیش از درمان و پس از درمان، گردآوری شدند. دو پرسشنامه اثرگذاری کلی بالینی (CGI) و رضایت از درمان (CSQ) نیز در پایان مداخلات توسط آزمودنیها تکمیل شد. یافته ها: گروه درمانی فراشناختی، در مقایسه با آموزش گروهی مهارتهای زندگی، باعث بهبود معنادار باورهای مثبت درباره نگرانی (03/0 p =)، بهبود بالینی کلی (01/0 p = )، شاخص تأثیر (003/0 p =) و رضایتمندی از درمان (04/0 p =) شد. در سایر متغیرها تفاوت معناداری بین دو گروه دیده نشد. نتیجهگیری: گروه درمانی فراشناختی باعث بهبود باورهای مثبت دربارهی نگرانی، بهبود بالینی کلی و رضایت از درمان بیشتر در زنان مطلقه شد.
|