عنوان | تأثیر کارتون درمانی بر بهبود روابط بین فرزندان و والدین با تیپهای شخصیتی A و B |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 5 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 77-55 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تیپهای شخصیت رابطه مادر کودک تیپ شخصیتی A تیپ شخصیتی B روابط فرزندان با پدر و مادر کارتون درمانی |
چکیده |
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی کارتون درمانی بر بهبود روابط مادر و کودک با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی A و B مادر، در پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی، انجام شد. ابتدا، نمونهای به تعداد 70 نفر از مادرانی با خصوصیت مشترک، شامل داشتن حداقل 1 فرزند در رده سنی 3-12 سال (دارای پدر و مادر) و عضو انجمن مادر و کودک خانههای سلامت از منطقه 22 شهر تهران، پرسشنامههای تیپ شخصیتی B و A (گنجی، 1384)، مقیاس ارزیابی رابطه مادر – کودک (رات، 1961) را در پیشآزمون تکمیل کردند. سپس با توجه به نوع شخصیت A و B به دو گروه و سپس هر گروه شخصیتی مجدداً به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروههای آزمایشی، در 8 جلسه 2 ساعته از کارتون درمانی، در خلال 8 هفته شرکت کردند و در پایان آموزش، برای بار دوم پرسشنامههای تیپ شخصیتی B و A، مقیاس ارزیابی رابطه مادر– کودک را در پسآزمون کامل کردند. بعد از بررسی نمرات نتایج آزمون آماری "t" نشان داد کارتون درمانی تأثیر معناداری بر بهبود روابط مادر و کودک دارد. از سوی دیگر یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که نوع شخصیت مادر (A و B) در افزایش یا کاهش روابط مادر و کودک تأثیر معناداری ندارد. |
کد مقاله | 24245 |
تعداد بازدید | 281 |
|